BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Vzdělávání ❱ Děti a mládež školního věku ❱ Mládež - střední školy

    Dopravní výchova pro střední školy

    V rámci vzdělávacího systému ČR je dopravní výchova součástí Rámcového vzdělávacího programu (RVP) pro mateřské i základní školy, bohužel však není součástí RVP pro střední školy a gymnázia. To ale neznamená, že nemůže být součástí školního vzdělávacího programu (ŠVP), který si školy tvoří samy. V současné době je na středních školách kladen důraz především na rozvoj klíčových a odborných kompetencí (vědomosti, schopnosti dovednosti, postoje, hodnoty). Výuka dopravní výchovy se na středních školách a gymnáziích v současné době nevyučuje jako samostatný předmět, ale je většinou součástí jednotlivých vzdělávacích oblastí, jako jsou například Člověk a životní prostředí, Člověk a svět práce, Občan v demokratické společnosti nebo Informační a komunikační technologie. Vzhledem k věku studentů – budoucí mladí řidiči – je potřebné, pro zvýšení jejich bezpečnosti a snížení nehodovosti, dopravní výchovu zařazovat do výuky na SŠ. Toto je možné v rámci jednotlivých předmětů nebo alespoň jako samostatný seminář či besedu se studenty. Dopravní výchova zahrnuje spoustu důležitých informací, které souvisejí i s jinými předměty, a proto je možné ji vyučovat například v předmětech jako jsou základy společenských věd, matematika, fyzika, i tělesná výchova, nebo třeba v cizích jazycích.

    Obrazek1.pngVýukový materiál dopravní výchovy pro střední školy vznikl v rámci řešeného projektu pro Ministerstvo dopravy, Samostatné oddělení BESIP a dále pak ve spolupráci s pěti středními školami, díky kterým bylo možné uskutečnit průzkum znalostí studentů z oblasti dopravy a pohybu v silničním provozu. Nejprve byl sestaven pre-test a post-test, otázky byly uzavřené, vždy jen s jednou správnou odpovědí. Okruh otázek byl vybrán na základě nejčastějších chyb, kterých se při pohybu v silničním provozu studenti dopouštějí. Na základě výsledku z pre-testu byla definována a upřesněna témata jednotlivých kapitol a jejich podkapitol, které vytvořily osnovu materiálu dopravní výchovy pro střední školy.

    K implementaci výukového materiálu do jednotlivých pilotních škol byl v roce 2021 uspořádán seminář, na kterém byla pedagogům vysvětlena koncepce a způsob práce s předloženým materiálem. Následně příslušní proškolení pedagogové seznamovali v rámci své výuky v odborných nebo všeobecně vzdělávacích předmětech studenty s jednotlivými kapitolami výukového materiálu dopravní výchovy pro střední školy. Výuka dopravní výchovy byla zařazena například do předmětu konstrukce a opravy motorových vozidel, základy společenských věd, ošetřovatelství, zeměpis, tělesná výchova. Během této výuky si studenti vypracovali příslušné pracovní listy, popřípadě vyplnili závěrečný test. Po odučení dopravní výchovy byli studenti vyzvání k vyplnění post-testu s cílem analyzovat jejich znalosti získané při výuce dopravní výchovy.

    K implementaci výukového materiálu dopravní výchovy pro střední školy byly v roce 2022 uspořádány ve spolupráci s SO BESIP ve dnech 20. 9. 2022 a 11. a 20. 10. 2022 on-line semináře „Jak pracovat s výukovým materiálem dopravní výchovy pro SŠ“. Na tyto semináře se mohli registrovat všichni pedagogové bezplatně a po jeho absolvování získal každý účastník osvědčení o absolvování. V rámci semináře byl představen výukový materiál dopravní výchovy, byla popsána osnova materiálu – kapitoly, podkapitoly, pracovní listy a závěrečný test. Přihlášení účastníci mohli během semináře klást otázky vztahující se k dopravní výchově prostřednictvím on-line chatu. Na závěr byli všichni zúčastnění vyzváni k vyplnění dotazníku zpětné vazby. Záznam ze semináře je možné zdarma shlédnout zde https://www.youtube.com/watch?v=cNgI2-4Pdd8.


    Výukový materiál DV pro SŠ

    Výukový materiál dopravní výchovy pro střední školy je určen všem pedagogům, kteří se mohou a chtějí v rámci výuky svých předmětů tématu dopravní výchovy věnovat. Cílem materiálu je poskytnout kvalitní a přehlednou metodickou pomůcku a podpořit tak všechny pedagogy a studenty v bezpečném chování v dopravním prostředí.
    Výukový materiál je tvořen vlastním učebním textem, pracovními listy a závěrečným testem. Materiál je rozdělen do 4 kapitol – 1. Chodec, 2. Cyklista, 3. Řidič a spolujezdec, 4. Dopravní nehoda, odpovědnost a chování jejich účastníků. Každá kapitola obsahuje pravidla, doporučení, nejčastější chyby a shrnutí. Každá kapitola je dále rozdělena na podkapitoly, ke kterým je vytvořen pracovní list, který obsahuje otevřené i uzavřené otázky pro individuální i pro kolektivní práci a také pro případnou diskusi ve třídním kolektivu.
    První kapitola Chodec se zaměřuje na bezpečnost chodců v rámci pohybu po chodníku a pozemní komunikaci. Tato kapitola obsahuje pět podkapitol: 1. Bezpečné přecházení pozemní komunikace, 2. Pohyb osob v silničním provozu s mobilním telefonem, sluchátky a kapucí na hlavě, 3. Viditelnost chodců při pohybu na chodníku a pozemních komunikacích, 4. Jízda na in-line bruslích, skateboardu a 5. Bezpečný pochyb chodců po pozemní komunikaci. V této kapitole se studenti dozvídají důležité informace např. o in-line bruslařích, kteří jsou dle zákona považováni za chodce, a proto pro ně platí stejná pravidla. Dále si zde připomenou všechna pravidla spojená s bezpečným přecházením pozemních komunikací, ale také, jak být při snížené viditelnosti dobře viditelný ostatními účastníky silničního provozu.
    Druhá kapitola je změřena na cyklistu a je věnována tématům, jako je povinná výbava jízdního kola, pravidla bezpečné jízdy na jízdním kole a koloběžce, viditelnosti cyklistů a koloběžkářů, jízdě ve skupině a e-mobilitě. Uvedena je zde důležitá podkapitola e-mobilita, která je nejvíce diskutovaným tématem díky nárůstu prostředků e-mobility a jejich oblíbeností u studentů.

    Třetí kapitola Řidič a spolujezdec obsahuje témata pozornost/nepozornost za volantem, agresivní a adrenalinová jízda, zádržné systémy ve vozidle, alkohol a návykové látky za volantem a také motocykl a skútr. V podkapitole o zádržných systémech ve vozidle se studenti dozví o povinnosti poutání se ve vozidle a používání dětských autosedaček ve vztahu ke zvýšení bezpečnosti, zdůrazněno je správné připoutání. Součástí třetí kapitoly je i pojednání o předcházení agresivního chování za volantem anebo o důležitosti vybavení motocyklisty.
    Poslední kapitola je zaměřena na správný postup řešení dopravní nehody a postup poskytnutí první pomoci. V této kapitole je kladen důraz na vlastní sebereflexi studentů.
     

     Pracovní listy


    Nedílnou součástí jsou pracovní listy volně vložené na závěr do výukového materiálu. Studenti mohou listy vyplňovat a současně se vracet k jednotlivým kapitolám. Pracovní listy slouží pro připomenutí a zopakování jednotlivých podkapitol. Otázky jsou otevřené i uzavřené, je tedy možné odpovídat dle vlastního uvážení, nebo volit ze tří a více odpovědí, přičemž vždy jen jedna odpověď je správná. V rámci každého pracovního listu jsou na jeho konci vždy uvedeny správné odpovědi, popřípadě tipy a rady k řešení. Součástí pracovních listů jsou úkoly k zamyšlení a k rozvinutí diskuse, k vlastní kreativitě (kresba, pantomima, simulace situací z dopravy).

    Některé úkoly z pracovních listů by měly podpořit i vlastní fantazii studentů, například při simulaci rozhovoru se záchrannou službou v případě dopravní nehody. Pracovní listy byly tvořeny tak, aby vedly studenty k zamyšlení a diskusi nad jednotlivými situacemi z dopravy.



    Vyhodnocení testu

    Součástí tvorby materiálu dopravní výchovy pro střední školy byl Pre-test a Post-test. Testy byly vytvořeny na základě problematických okruhů a otázek z dopravního prostředí a s jejich pomocí byl tvořen obsah jednotlivých kapitol do vypracovaného materiálu dopravní výchovy. Pre-test sloužil k ověření vstupních znalosti studentů z oblasti dopravní výchovy a Post-test sloužil k ověření, zda studenti na základě proběhlé výuky prohloubili své znalosti. Na pilotním ověřování se podílelo pět spolupracujících středních škol. Studenti byli osloveni svými pedagogy k vyplnění on-line testu, který byl dostupný měsíc a půl prostřednictvím MS Forms. Vyplnění se zúčastnilo 537 studentů. Test obsahoval 26 otázek, přičemž 4 otázky byly z oblasti sociodemografické a 22 z oblasti dopravní výchovy. Otázky z dopravní výchovy byly koncipovány tak, aby byla obsažena všechna témata, jež byla schválena SO BESIP ke zpracování do výukového materiálu. Výsledky Pre-testu byly následně analyzovány a zapracovány do jednotlivých podkapitol a také byly inspirací pro tvorbu otázek do pracovních listů. Post-test byl stejně jako Pre-test dostupný on-line na MS Forms. Post-test umožnil analyzovat vstupní a výstupní znalosti zúčastněných studentů z odučené dopravní výchovy.

    Na základě analýzy výsledků vyplynulo, že studenti odpovídající na otázky pre-testu nevlastnili žádnou z kategorií řidičského oprávnění (ŘO) v 83 % případů, zatímco v post-testu to bylo 67 % odpovídajících studentů. Nárůst vlastníků ŘO souvisel s dobou, a tím i věkem studentů, která uplynula mezi jednotlivými testy. Četnost správných odpovědí se ve všech kladených otázkách post-testu zvýšila,

    90 % a vyšší četnost správných odpovědí vykazovalo 57 % otázek, ve srovnání s pre-testem (38 % otázek).
    Nejvyšší nárůst správných odpovědí vykazují všechny otázky týkající se kapitoly 2 CYKLISTA. Jako příklad uvádíme otázku č. 21, která vykazovala v odpovědích pre-testu vysokou chybovost, (odpověď 30 km/h 23 %, resp. 50 km/h 13 %), zatímco v post-testu studenti odpověď 50 km/h uváděli pouze v 8 % případů.

    Průměrná úspěšnost pre-testu u studentů byla 61,64 %, průměrná úspěšnost post-testu byla 82,19 %. Nejlépe byly v pre i post-testu zodpovídány otázky, které se týkaly zádržných systémů ve voze a nulové tolerance alkoholu, správné odpovědi v těchto případech v pre i post-testu překračovaly hodnoty
    90 %. Nejhorší výsledky v pre-testu vykazovala otázka vztahující se ke kategorizaci jezdce na koloběžce, po absolvování dopravní výchovy vzrostla četnost správných odpovědí u studentů o 26 %.

     

    Závěr

    Výukový materiál dopravní výchovy pro střední školy je již využíván v praxi na vybraných středních školách a gymnáziích. Tento materiál je volně dostupný na https://www.detivdoprave.cz/vyukovy-material-dopravni-vychovy-ss/. V České republice je momentálně proškoleno a pro práci s výukovým materiálem připraveno více než 40 pedagogů, kterým je dále nabízena konzultace a on-line pomoc při řešení situací spojných s dopravní výchovou.
    Veškeré další informace o problematice dopravní výchovy, nadcházejících školení a nových materiálech můžete najít na našich webových stránkách www.detivdoprave.cz .

    Tento článek byl vytvořen za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací.

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.