BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Řidiči automobilů ❱ Asistenční systémy v autech ❱ Pasivní bezpečnost

    Dětské autosedačky

    O tom, že dítě bychom měli v automobilu převážet pouze v dětské sedačce, dnes snad již nikdo nepochybuje. Navíc kromě povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem na sedadle, které je povinně tímto zařízením vybaveno, platí na našich silnicích také to, že přepravované dítě musí být usazeno do dětské autosedačky.

    Toto ustanovení zákona platí pro děti menší než 150 cm a lehčí než 36 kg. O tom, jak je důležité dítě přepravované v automobilu usadit a upoutat v dětské autosedačce, hovoří nejen drsné televizní klipy, ale i řada skutečných případů. Také při nejrůznějších akcích BESIPu si můžete na simulátorech vyzkoušet, že při nárazu dítě v náručí opravdu neudržíte, případně mu můžete ještě více ublížit. Není až tak ojedinělým případem, že dospělý držel dítě v náručí a při nehodě jej vahou vlastního těla rozmačkal.Je potřeba si uvědomit, že například při rychlosti 50 km/h a při hmotnosti dítěte 10 kg bychom museli udržet ve svých rukou 300 kg! A tak statistiky uvádějí, že děti nezajištěné v autě v dětských sedačkách umírají při nehodě 7x častěji než ty, které jsou zabezpečené v autosedačce!

    Co je to ISOFIX?

    V současných moderních automobilech nalezneme u výbavy také poznámku, že sedačky vozidla jsou vybaveny systémem ISOFIX. O co se vlastně jedná? V roce 1997 připravil jeden z významných výrobců sedaček – společnost BRITAX RÖMER - ve spolupráci s automobilkou VW systém ISOFIX pro vůz Golf IV. ISOFIX se pak stal mezinárodním standardem spojení mezi vozidlem a dětskou autosedačkou.

    Systém ISOFIX umožňuje rychlou a správnou instalaci dětských sedaček. V některých případech může být totiž poněkud obtížné dětskou sedačku správně nainstalovat. Řada rodičů, a především maminek, dá jistě zapravdu, že manipulace se sedačkou a s dítětem na ruce je někdy značně problematická. Řešením je právě kotevní systém ISOFIX, který výrazně snižuje riziko nesprávné instalace dětské sedačky. Kotvy systému ISOFIX bývají u vozidel buď jako součást sériové výbavy, nebo je lze většinou doobjednat. Dětskou sedačku pak podle umístění kotevního systému ISOFIX můžeme ve vozidle nainstalovat buď zadní sedadla, nebo na sedadlo spolujezdce. Pro skupinu sedaček II-III (15–36 kg) je pak také využíván systém ISOFIX v kombinaci s bezpečnostním pásem auta.

    Jdeme na nákup

    Rozhodujícím kritériem pro volbu dětského zádržného systému je věk a hmotnost dítěte. V případě havárie totiž musí bezpečnostní systém vydržet až dvacetinásobek hmotnosti toho, kdo v sedačce sedí. Dítě bude při větších vzdálenostech trávit v autosedačce delší dobu, a tak se v ní musí cítit dobře a pohodlně. Je vhodné kupovat sedačku spolu s dítětem, už v obchodě ho do ní posadit a vyzkoušet si upínání bezpečnostních pásů.

    Pásy nesmí vést dítěti přes krk, kdy hrozí při nehodě nebezpečí udušení, neměly by být však ani příliš nízko; pak by dítě mohlo vyklouznout. Zadní stěna sedačky má být tak vysoká, aby její okraj sahal dítěti až nad uši. Je-li sedačka nižší, hrozí zranění týlu. V tom případě je vhodné dodatečně připevnit opěrku hlavy. Prodavač musí mít k dispozici český návod k montáži a obsluze všech nabízených modelů. Je dobré požádat i o předvedení zvoleného typu sedačky přímo v autě, ne všechny systémy se hodí do všech vozů.

    Může se dokonce stát, že díky kratším pásům sedačku do vozu vůbec nenainstalujeme. Bezpečná je jen ta sedačka, která se dá pevně připoutat. Málo zafixované sedátko se totiž může uvolnit a představuje potom pro dítě ještě větší nebezpečí. Před koupí je také dobré zjistit si nejen délku záruční doby, ale i možnosti záručního i pozáručního servisu. Pokud budete mít dojem, že připevnění nebo manipulace s upínacími pásy jsou obtížné, je lepší zvolit jiný model sedačky. Sedačky musí také mít našitu E značku a označení příslušné bezpečnostní normy.

    Před každou jízdou pak musíme zkontrolovat nastavení a vedení pásů tak, aby dítě vždy bylo zafixováno ve správné pozici. V případě, že budete mít autonehodu, dejte zádržné systémy přezkoušet odborníkem a případné poškozené části vyměňte. Jen funkční sedačka je opravdu bezpečná. Při koupi sedačky z druhé ruky je dobré zjistit si její historii. Pokud už s ní někdo havaroval, je lepší ji nekupovat. I při nákupu starší sedačky je potřeba, aby k ní byl podrobný návod v českém jazyce.

    Kolik sedaček dítě potřebuje?

    Podle hmotnosti dětí, pro které jsou určeny, rozdělujeme dětské zádržné systémy do pěti základních skupin:

    Skupina 0, která je určena pro děti do hmotnosti 10 kg, tj. do věku cca jednoho roku. Takové dítě ještě samo nesedí, jeho kosti jsou měkké, dítě neudrží samo hlavičku. Většinou leží. Dětské autosedačky této skupiny jsou tvořeny vypolstrovanou vaničkou s popruhy, které dítě ve vaničce drží. Popruh bývá tříbodový tvaru Y. Dítě se umisťuje do sedačky hmotnostní skupiny 0 čelem proti směru jízdy, sedačku samotnou připevňujeme bezpečnostními pásy pro dospělé. V případě nárazu je dítě do sedačky vtlačováno celou plochou těla. Místo, na kterém je sedačka umístěna, nesmí být vybaveno airbagem, případně musí být airbag odpojen.

    Skupina 0+, která je určena pro děti do hmotnosti 13 kg. Ostatní je jako u skupiny 0.

    Skupina I, která je určena pro děti o hmotnosti od 9 do 18 kg, tedy zhruba pro děti do 4 let věku. Dítě do dětské sedačky této skupiny se připevňuje pětibodovými bezpečnostními pásy (pás drží ramena dítěte dvěma kotevními body, boky dítěte dvěma kotevními body a rozkrok jedním kotevním bodem). Sedačka sama je umístěna tak, aby dítě v ní sedělo čelem po směru jízdy, a je připevněna k sedadlu automobilu bezpečnostními pásy pro dospělé. Dětské sedačky této skupiny bývají často doplněny různými ochrannými nárazovými štíty, které mnohdy mohou plnit funkci stolečku.

    Skupina II, která je určena pro děti o hmotnosti 15 až 25 kg. Sedačky této skupiny nemají většinou vlastní bezpečnostní popruhy, ale dítě je v sedačce drženo spolu se samotnou sedačkou bezpečnostním pásem pro dospělé. Sedačky této skupiny bývají často doplňovány různými ochrannými nárazovými štíty, které mohou plnit funkci stolečku.

    Skupina III, která je určena pro hmotnost dítěte od 22 do 36 kg. Dětskou sedačku tvoří často samotný sedák, bez opěradla, který dítě posune do takové výšky, jež umožňuje jeho připoutání bezpečnostním pásem pro dospělé. Konstrukce sedáku by měla zajistit, aby současně s dítětem byl na sedadlo automobilu připevněn sedák týmž bezpečnostním pásem pro dospělé tak, aby sedák nemohl při nárazu z pod dítěte vypadnout působením setrvačné síly.

    Mnoho typů dětských autosedaček je schváleno ve více třídách (např. 0-I nebo I-III) a tedy pro větší rozsah hmotnosti dítěte, někdy i s nutnými malými úpravami (např. odmontování opěradla autosedačky. Každý zádržný systém musí být označen homologační značkou, z které je zřejmé, kdo systém vyrobil, v jakém provedení a pro jakou hmotnostní třídu je určen.

     

    Více tipů k dětským autosedačkám zde.

     

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.