BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Cyklisté ❱ Cyklista je řidič nemotorového vozidla

    Tipy pro zvýšení bezpečnosti

    Pravidla silničního provozu sice po osobách starších než 18 let nevyžadují používat při jízdě na kole ochranou cyklistickou přilbu, ale důrazně její nošení doporučujeme, může vám zachránit život!

    • riziko úmrtí je při pádu z kola bez přilby na hlavě 19 x vyšší,
    • pád z kola při rychlosti 15 km/h je tvrdý jako skok po hlavě na beton z jednoho metru,
    • téměř v polovině případů je při pádu z kola poraněna právě hlava.

    Cyklistická přilba je nejdůležitějším ochranným doplňkem cyklisty!

     

    Viditelnost

    Mají-li vás řidiči ostatních vozidel vnímat a respektovat, musí vás nejdříve vidět. Při jízdě na kole to platí obzvlášť za snížené viditelnosti. Tou je šero, tma, déšť nebo mlha. Pro zlepšení své viditelnosti používejte ve dne pestrobarevné oblečení, doplněné o různé kontrastní, barevně zářivé, pruhy. Nestyďte se obléci reflexní vestu.

    Za snížené viditelnosti zajistí vaši viditelnost předepsané osvětlení jízdního kola. To lze ještě doplnit reflexními doplňky odrážejícími světlo podobně jako odrazová skla. Různé reflexní pruhy na oděvu, cyklistické přilbě, obuvi nebo na jízdním kole odrážejí světlo ve tmě až na vzdálenost 200 metrů. V porovnání s bílým oblečením je to o 150 metrů dál.

    Cyklistický oděv a obuv

    Vhodný cyklistický oděv a obuv vám má umožnit kromě již zmiňované viditelnosti pohodlný pohyb na kole, ochranu proti povětrnostním vlivům, ale i proti pocení a samozřejmě jistou ochranu proti odřeninám kůže při případném pádu. Je pochopitelné, že takovou výstroj si nepořídíte, jedete-li pouze přes náves do obchodu pro mléko.

    Nákupní tašky zavěšené na řídítkách

    Kdo z vás si někdy zavěsil těžké nákupní tašky na řídítka a pokusil se za jízdy udělat rychlejší manévr, dobře ví, před čím chceme varovat. Rozhoupaná nákupní taška dovedla na chvíli nekompromisně převzít řízení kola a jen tak tak nedošlo ke ztrátě rovnováhy.
    Pro tyto účely lze opatřit jízdní kolo nosiči s koši, ve kterých lze bezpečně převážet mnohdy i větší nákup, než jaký si zavěsíte na řídítka. S nákupem na řídítkách kolo pouze veďte.



    Převážení objemných předmětů

    Pro venkov bývá poměrně běžné převážení větších předmětů na kole. Jde například o kosu, hrábě, dříví z lesa, balík sena, různý stavební materiál, úrodu z pole nebo domácí zvířata. Jenomže tento letitý zvyk z kdysi liduprázdných silnic se v současnosti dostává do přímého konfliktu s prudce houstnoucí dopravou i mimo města. Pravidla zakazují převážet předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky silničního provozu. Zkuste se přizpůsobit době třeba tím, že si necháte ke kolu řádně připojit přívěsný vozík, na kterém budete velké předměty převážet. Přívěsný vozík nesmí být širší než 80 cm a na zádi musí mít dvě kulaté červené odrazky. Za snížené viditelnosti je vhodné na jeho levou stranu připevnit červené neoslňující světlo.

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.