BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Motocyklisté ❱ Bezpečnost na motorce

    Ideální stopa – jak projíždět zatáčky

    Ideální stopa v zatáčce je takový svatý grál všech motorkářů a naprosto klíčová dovednost. Správná stopa totiž určuje jak vaši rychlost, tak i míru bezpečí.

    ruzne_stopy_.jpgZatáčku najíždějte co nejvíc vlevo, ve svém pruhu. Připravíte se tak na průjezd ideální stopou, kterou vidíte na nákresu. Rychlost, ve které budete zatáčku najíždět, řešte včas. Vždycky je lepší si včas podřadit a využít brzdný účinek motoru, než na poslední chvíli vzít za brzdy. V zatáčce (v náklonu) se už nebrzdí! Zmáčknutí brzdy uvnitř zatáčky znamená narovnání motorky, tedy výjezd mimo ideální stopu a s největší pravděpodobností i pád nebo náraz do překážky. Nejbezpečnější průjezd je ten, kdy máte už při nájezdu do zatáčky lehce přidaný plyn, což znamená i správně rozloženou hmotnost mezi obě kola.

    Neuspěchejte zatočení! Obecně se dá říct, že je dobré zatáčet o maličko později, protože pak vás zatáčka nepošle do protisměru. Je nutné správně zvolit nájezdový bod, trefit vrchol zatáčky (apex) a z něj už plynule přidávat plyn. Dejte si pozor na obvyklou chybu, kdy se často stává, že přidáte moc brzo a motorka vás vyžene do protisměru nebo ven ze silnice.

    Utahující se zatáčka je těžká věc, ve které pomůže jen správné vedení pohledu a neuspěchat zatočení. Nikdy nepřidávejte plyn, dokud neuvidíte na konec oblouku. Toto je velmi častá chyba, kterou lidé dělají při jízdě na neznámé silnici.

    svuj_pruh_.jpgKam nevidím, tak nevletím – to je základní a nejdůležitější pravidlo. V žádném případě nevjíždějte rychle do zatáček, u kterých nevidíte jejich konec a nemáte přehled o tom, co se v nich děje. Pamatujte, že uprostřed zatáčky může být nějaká překážka nebo jiný problém. Řešení problému je vždycky horší než prevence.

    Pokud se zatáčka náhle „zavře“, nezmatkujte. Chce to sebekontrolu, motorku ještě víc naklonit a snažit se o průjezd. Moderní motorky a pneumatiky vydrží hrozně moc, nehoda je v takovém případě většinou zaviněna ztrátou odvahy motorkáře.

    Pokud už motorku „položíte“, uvolněte tělo a svaly a nechte se smýkat po silnici. Násilné snahy co nejrychleji vstát nebo ubrzdit pád rukama přinesou už jen další zranění navíc.

    Zákon mluví tak, že motorky by měly jezdit při pravém okraji vozovky. Krajnice ale může být zdrojem problémů (zvlněný asfalt, hrboly, nečistoty, štěrk), proto vybírejte svoji stopu s ohledem na to, abyste byli v co největším bezpečí a měli maximální přehled o dění před sebou.

    Vždycky sledujte okolí. Ani jízda po neznámé silnici nemusí být nutně neplynulá. Stačí se soustředit na to, kam silnice vede. Dobrou nápovědou můžou být stromy podél silnice, které ji většinou lemují. Stejně tak vám mohou pomoci svodidla. Klíč k úspěchu je vnitřní klid a vyrovnanost. Jezděte plynule, nedělejte trhavé pohyby jak plynem, tak řídítky, a hlavně – dívejte se tam, kam chcete jet. To znamená co možná nejdál, kam uvidíte.
     

    NIKDY NESMÍTE USPĚCHAT ZATOČENÍ, JINAK VÁS ZATÁČKA VYNESE!

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.