BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Odborná veřejnost ❱ O Besip ❱ Videa BESIP

    Besipky 2013

    Řidiči, chodci, cyklisté, motorkáři, všichni by se měli chovat čitelně. To znamená, aby včas a jasně dali najevo, co budou za chvíli dělat.

    Řídíme čitelně (2013)

     

    Uložení nákladu (2013)

    Předměty, které jsou volně uložené v autě, znamenají pro posádku výrazné nebezpečí. Stačí brýle nebo mobil na přístrojové desce. Přibrzdíte, prudce zatočíte, nebo náhle přidáte plyn a předměty letí.


     

     






    Vyjíždíme na jaře (2013)

    Začíná jaro a tím i motoristická sezona. Zhoustne provoz, bude přibývat aut, ale zvýší se také riziko dopravních nehod. Začnou vyjíždět řidiči, kteří přes zimu nejezdili, na silnících jsou díry a výtluky a stále ještě může na silnicích zůstávat sníh.

     

    Obytné zóny (2013)

    V obytné zóně platí trochu jiná pravidla než na běžné silnici. Například je tam povolena maximální rychlost 20 km/h, chodci mohou chodit po celé šířce komunikace a mohou si zde hrát děti.

     

    Telefonování v autě (2013)

    Telefonovat při řízení je v každém případě nebezpečné. I když dodržíte zákon, nedržíte mobil v ruce a použijete při řízení handsfree; stejně je vaše pozornost rozdělená mezi více činností, a zvládnout všechny na sto procent zkrátka není možné.

     

    Bezpečná vzdálenost v koloně (2013)

    Když dojíždíte stojící kolonu, nezapomeňte včas zapnout varovná světla. Totéž by měl udělat další řidič za vámi. Tohle postupné varování dokáže předejít mnoha nepříjemnostem.

     

    Crashtesty (2013)

    Tisíce nových aut jsou každý rok zničeny při crashtestech. Bezpečností deformační zóny jsou hlavně v přední části auta, zatímco z boku auto zas tak chráněné není. I laik může z testů vidět, co všechno se může na silnici stát.

     

    Nehoda nenehoda (2013)

    V jakých případech volat policii? Nejdříve si položte pár otázek: Nevznikla škoda na veřejném zařízení, třeba prohnutá svodidla? Došlo ke zranění nebo usmrcení osob? Nedošlo k poškození životního prostředí?

     

    Cyklisté vyjíždějí (2013)

    Spousta cyklistů jezdí po chodnících, po přechodech. Často nemají ani správně vybavená kola. Nemají odrazky ani světla, takže nejsou moc vidět. Přitom jsou velmi zranitelní. Dávejte na ně pozor, stejně tak, jako by i oni měli svá kola vybavit a dávat pozor na všechny ostatní.

     

    Chybující chodci (2013)

    Každý řidič se někdy stává chodcem. Ale zdaleka ne každý chodec je také řidičem. Často dělají pro nás řidiče úplně nepochopitelné chyby.

     

    Jízda po dálnici (2013)

    Jaké chyby často řidiči dělají? Jezdí ve špatném pruhu, podjíždějí, vybržďují. Jízda po dálnici má svá specifika a pravidla.

     

    Modré majáky (2013)

    Zachraňují zdraví a životy, chrání naši bezpečnost a náš majetek. My, ostatní řidiči, jim musíme umožnit bezpečný a plynulý průjezd a nepřekážet jim. Nepřekážet ale neznamená jen zastavit.

     

    Tandemista (2013)

    Být spolujezdcem na motorce, to je docela umění. Motocykl se při průjezdu zatáčkou naklání dovnitř oblouku. Správně musí spolujezdec kopírovat náklony řidiče.

     

    Dohledná vzdálenost (2013)

    Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit na vzdálenost, na kterou vidí. Je to logické. Pokud pojedete rychleji, nemáte šanci zastavit. Ale co to znamená konkrétně?

     

    Přívěsy (2013)

    Proč si na dovolenou nevyjet s přívěsem? Jenže taková jízda má své zvláštnosti. K tažení přívěsu přes 750 kg musíte mít příslušnou skupinu řidičáku. Souprava s přívěsem hůř akceleruje, některé i hůř brzdí.

     

    Náraz v padesátce (2013)

    Skočili byste z výšky deseti metrů? Člověk vážící 80 kg by měl nárazovou hmotnost až 8 tun. Jenže tento případ je srovnatelný s nárazem v rychlost 50 km/h. Nepřipoutaný řidič nebo spolujezdec v takovém okamžiku váží také těch 8 tun.

     

    Oprava dálnice (2013)

    Rekonstrukce dálnice je pro řidiče nepříjemná. Ale uznejte, že je nutná. Jak průjezdná bude dálnice i během oprav to hodně záleží na nás, na řidičích. Prioritou je totiž plynulost. Jakmile se něco zasekne, dálnice bude stát.

     

    Cesta na prázdniny (2013)

    Naše rodinka pojede na dovolenou. Klasicky nechává všechno na poslední chvíli. Odjezd bude plný zmatků a stresu. Budou spěchat, pojedou unavení, přitom s plně naloženým autem, na které není řidič zvyklý. Jedete přeci na dovolenou, a tak se snažte být v klidu.

     

    Nebezpečí pro cyklisty (2013)

    Cyklista je na silnici hodně ohrožený druh. Nemá žádné chrániče, žádné deformační zóny, ani pásy nebo airbagy. Cyklistu může ohrozit klidně i jen poryv vzduchu kolem rychle projíždějícího kamionu.

     

    Vybrzdění autobusu (2013)

    Autobus má delší brzdovou dráhu nežli osobní auto a nemůže náhle měnit směr. Přitom veze desítky cestujících, kteří nejsou chráněni airbagy nebo pásy. Nedávno byl odsouzen řidič, který vybrzďováním autobusu zavinil vážná zranění cestujících.

     

    Oprava dálnice II (2013)

    Nejvytíženější dálnice v Česku se modernizuje za plného provozu. Na Vysočině po ní denně projede průměrně asi 30 000 vozidel. Počítejte s tím, že provoz na opravovaných úsecích bude sveden většinou do dvou jízdních pruhů v každém směru.

     

    Senioři chodci (2013)

    Senioři v silničním provozu. Smysly už jim tolik neslouží, hůř se pohybují a mají pomalejší reakce, bývají přehnaně opatrní, ale mohou se zachovat nepředvídatelně. Bohužel se často oblékají do nevýrazného šedého nebo černého oblečení, takže nejsou příliš viditelní.

     

    Najíždění na hlavní (2013)

    Nehody, kterým se dalo zabránit. Křižovatky jsou místem častých kolizí. Zdá se to být jednoduché. Vozidlo jedoucí z vedlejší pozemní komunikace dává přednost vozidlům jedoucím po té hlavní. Situace na křižovatkách jsou však často komplikované a jejich řešení vyžaduje vysokou míru pozornosti a také předvídavosti. Dbejte v těchto místech zvýšené opatrnosti.

     

    Z pohledu dítěte (2013)

    My dospělí většinou vůbec netušíme, že děti vnímají silniční provoz úplně jinak. Zatímco dospělý je mezi auty viditelný skoro ze všech stran, dítě nikoli. Na rozdíl od dítěte dospělí také přes auta vidí.

     

    Zemědělské práce (2013)

    Podzim je období polních prací. Ať zemědělci dělají, co dělají, nedá se při tom úplně zabránit znečištění silnice. Při větší kampani bývají nebezpečná místa označená dopravním značením, ale nespoléhejte na to.

     

    Bezpečnostní systémy (2013)

    I když průměrný věk osobních aut na českých silnicích je 14 let, objevují se stále častěji moderní auta vybavená různými bezpečnostními systémy.

     

    Zrak řidiče (2013)

    Až 80 % vjemů, které jsou důležité pro řízení auta je vnímáno očima. Než dostanete řidičák, zkontroluje vaše oči lékař. Jenže pak budete desítky let jezdit a nikdo je kontrolovat nebude. Přitom zrak se bude postupem času zhoršovat a ani si toho nemusíte všimnout, nebo si to nebudete chtít přiznat.

     

    Správné předjíždění (2013)

    Předjíždění – je to jedna z častých a nejvíc nebezpečných situací. Předjíždějící auto zkrátka musí na nějaký čas do protisměru, a tady hrozí střet s protijedoucím vozidlem. Přitom rychlost protijedoucího se velmi špatně odhaduje.

     

    Se sádrou na noze (2013)

    Zákon říká: „ řidič nesmí řídit vozidlo, jestliže je jeho schopnost k řízení vozidla snížena v důsledku zdravotního stavu“. Zkuste se projít se zakrytým jedním okem. Budete narážet do předmětů, kterým se běžně vyhýbáte. Se zalepeným jedním okem ztrácíte část zorného pole, zužuje se vám periferní vidění a nevidíte prostorově. Proto v takovém stavu nemůžete ani řídit.

     

    Zvěř (2013)

    Dochází k tomu brzy ráno nebo navečer. Většinou v blízkosti lesů. Tohle nebezpečí chodí málokdy osamoceně. Hrozí vám srážka se zvěří a ta mývá často velmi vážné následky i pro posádku auta. 

     

    Esemeskování za jízdy (2013)

    Že je telefonování při řízení nebezpečné a navíc zakázané, to ví snad každý. Podobně nebezpečné je ladění rádia, nebo hledání údajů na displeji na palubní desce. Řidič svou pozornost věnuje dvěma činnostem najednou. Jako nejhorší se ukazuje psaní testových zpráv. Na moderním telefonu už esemesku ani nelze napsat bez pohledu na displej.

     

    Průzor (2013)

    Říká se jim tankisti. Řidiči, kteří se nenamáhají očistit námrazu na předním okně. Vyčistí si jen malý průzor a spoléhají na to, že zbytek se brzy rozpustí během jízdy. Jenže výhled z vozidla je pro bezpečnost jízdy velice důležitou podmínkou.

     

    Překvapení při nárazu (2013)

    Možná v obci tak úplně nedodržujete padesátku. Říkáte si: „vždyť je to jedno. O těch pár kilometrů rychleji ...“. Opravdu je to jedno?

     

    Přechod na vícepruhu (2013)

    Pojďte se podívat na jednu z nejnebezpečnějších situací na našich silnicích – přechod pro chodce na vícepruhu. Proč je tak nebezpečný? 

     

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.