BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Senioři ❱ Senior řidič a spolujezdec

    Bezpečná jízda

    Je-li řeč o bezpečné jízdě, pak musí být jako její první podmínka vyřčena znalost pravidel silničního provozu. Spadáte-li do seniorského věku, v průběhu vašeho života, od doby, kdy jste získali své řidičské oprávnění, platily alespoň čtyři podoby dopravních předpisů. V nich se řešení různých dopravních situací a povinnosti řidičů měnily. Průběžně tedy jejich znalost obnovujte.

    Aktualizovaná vydání zakoupíte v knihkupectvích, jsou k zapůjčení v knihovnách, autoškoly pořádají zdokonalovací kurzy. Rovněž si ověřte, zda je váš řidičský průkaz platný, nebo měl být vyměněn za nový.

    Bezpečný způsob jízdy znamená přizpůsobit jízdu svým schopnostem

    Druhou podmínkou bezpečné jízdy je bezvadný stav vašeho automobilu.

    Nebyla by platná sebelepší znalost předpisů, kdyby vašemu automobilu nesvítila všechna světla, řízení šlo ztuha a brzdy by měly jen minimální účinek. Omluvou nemůže být ani sebelépe míněný postesk nad tím, kolik to všechno stojí. Život má větší hodnotu.
    Stav automobilu přímo ovlivňuje vaši řidičskou kondici. Například slabý světelný tok reflektorů starších vozidel má za následek neúměrné zatěžování vašeho zraku a dřívější nástup únavy.
    Starší vozidla nemají posilovač řízení, který podstatně snižuje námahu při ovládání volantu. Především při jízdě ve městě nebo při parkování je vyžadováno mnohem více energie, které se v seniorském věku nemusí dostávat. Zdlouhavé parkování a překážení na frekventované ulici pak vyvolává u ostatních řidičů emoce a nervozita se přenáší i na parkujícího řidiče seniora.
    Dochází k hromadění chyb a situace může skončit nepříjemnou kolizí. Největší význam pro bezpečnou jízdu s automobilem mají bezesporu brzdy. Jenže brzdové soustavy starších vozidel se nemohou s těmi moderními, opatřenými různými brzdovými asistenty, vůbec srovnávat. A to především v krizových situacích a na kluzkém povrchu. To,co tedy hravě ubrzdí vozidlo jedoucí před vámi, vám nemusí stačit ani na významnější zpomalení.

    Jezdíte-li starším vozidlem, uvědomte si tuto nevýhodu a přizpůsobte se důsledným dodržováním bezpečné vzdálenosti. Ta by na suché vozovce měla odpovídat dráze, kterou ujedete za dvě vteřiny. Nebojte se, nemusíte nijak složitě vypočítávat metry z aktuální rychlosti vašeho vozidla. Jestliže vozidlo před vámi mine například dopravní značku, vy na úroveň této značky dojedete nejdříve za dvě vteřiny po něm. Na mokré nebo zasněžené vozovce se ze dvou vteřin stanou čtyři nebo i deset vteřin. Vyzkoušejte si to, je to jednoduché a stačí při tom jen počítat „jednadvacet, jednadvacet".

    Vyberte si k jízdě takovou trasu, kterou dobře zvládáte, a vhodnou dobu jízdy, abyste se vyhnuli dopravní špičce. Vaše jízda je z pochopitelných důvodů pomalejší. Nestávejte se příčinou napětí a nervozity pro uspěchané řidiče. Emoce nejsou dobrými řidiči. Pro vás je volba doby mnohem přijatelnější.

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.