Připoutejte se i při popojíždění
Nejen z denní praxe, ale i ze statistických čísel vyplývá, že po zavedení bezpečnostních pásů významně poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů. V tomto místě si musíme uvědomit, že setrvačnost těla je daleko větší než síla paží, kterými bychom se snažili vzepřít se o volant, a to i při rychlostech okolo 30 km/h.
Používání bezpečnostních pásů u řidičů a spolujezdců na předních sedadlech už v dnešní době můžeme považovat za celkem rutinní záležitost. Své životy si tímto způsobem chrání zhruba okolo 90 % z nich mimo obec a o něco méně v obci. Stále však riskují spolujezdci, především na zadních sedadlech, kteří ještě asi nepochopili, že svým nepřipoutáním ohrožují nejen sebe, ale především ostatní cestující ve vozidle.
Je zbytečné složitě rozepisovat každou milisekundu nárazu. Zatímco vůz po nárazu již stojí, tělo pokračuje dále stejnou rychlostí (50, 90,130 km/h). V cestě mu stojí horní rám okna, přední sklo, volant a palubní deska. Následkem nárazu na tyto předměty dojde k poranění obličeje, kostí lebky a mozku. Volant mezitím devastuje žebra, plíce a srdce, eventuelně síla nárazu odtrhne některou z velkých cév, které k srdci vedou. Kromě toho tento náraz způsobí roztržení jater a sleziny a možná i závěsu střeva. V porovnání s tím jsou několikanásobné zlomeniny končetin banální záležitostí.
Následky je možné popsat i jednoduchým příkladem. Při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant v padesátikilometrové rychlosti (bez zapnutých pásů) je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Připoutaný řidič oproti tomu zůstane chráněn ve skořápce svého sedadla a nemusí být třeba poraněn vůbec.
Účinnost bezpečnostního pásu řidiče osobního automobilu je závislá také na druhu srážky. V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43 %, v případě bočního nárazu 39 %, při střetu zezadu je účinnost 49 % a při převrácení vozu je účinnost pásů 77 %.
Podmínkou správné funkce bezpečnostních pásů je vždy jejich správné použití. Proto je potřeba dávat pozor na to, aby pás byl upevněn přes rameno a hruď, rozhodně ne přes krk. Správné zapnutí bezpečnostních pásů trvá pouhé 2 sekundy, které mohou rozhodnout o vašem životě. Nikdy si neumísťujte pás za záda nebo pod paží - může vás to stát život. Pod pásy nepatří tvrdé a ostré předměty, při kolizi by mohly způsobit velmi vážná zranění. Účinnost bezpečnostního pásu na předním sedadle se při kolizi snižuje, pokud spolujezdec na zadním sedadle není připoután - může smrtelně zranit cestující na předních sedadlech.
Bezpečnostní pásy jsou i pro těhotné ženy, které se mohou pohodlně připoutat. Ramenní pás je veden přes hrudník, mezi prsy a spodní pás se posune co nejníže pod břicho. V tomto okamžiku je chráněna matka i plod.
Berte v úvahu i fyzikální vlastnosti, protože ty fungují neomylně při každé srážce a na každého z nás. Když prudce šlápnete na brzdy (nebo narazíte), vaše auto se náhle zastaví, ale vy se budete pohybovat dál, dokud se nezastavíte o čelní sklo, palubní desku nebo chodník. Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 km/h se hmotnost vašeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kg tak zvýší svoji hmotnost až na 5 400 kg (to je 5,4 tuny). Padesátikilový člověk pak zvýší svoji hmotnost až na 3 000 kg – tedy tři tuny. A představa, že se udržíte na svém místě v takovémto případě, je opravdu mylná.
Neměli bychom zapomínat ani na údržbu bezpečnostních pásů. l když v principu jsou pásy konstrukčními díly s dlouhou životností, často trpí zejména tehdy, když se s nimi dobře nezachází. V průběhu životnosti automobilu se tito „zachránci života“ nesčetněkrát odírají, především na místech dotyku, ve kterých jsou napínány kováním pásů, tedy na středních sloupcích a u jazýčku zámku. Zejména tato místa bychom měli pozorně prohlížet a kontrolovat.
Vyměnit pás je třeba také po haváriích, když se na něm ukáží znaky nadměrného protažení při nehodě, např. zvlněný povrch pásu a stopy po natavení či oděru. Výměna je nutná také v případě, kdy je pás při pomalém vytahování z navíjecího automatu blokován. V žádném případě se nesmí navíjecí zařízení otevírat. Chybné manipulace zanechají na bezpečnostním pásu vždy stopy. Pokud chceme dosáhnout dlouhé životnosti pásů, musíme s nimi dobře zacházet a nemačkat je ani nelámat. Pásy z umělých vláken nesnášejí ošetřování chemickými čisticími prostředky. Místo mokrého čištění odborníci doporučují ošetření suchým hadříkem nebo měkkým kartáčkem na oděvy.
Řada motoristů se také zcela mylně domnívá, že ve voze vybaveném airbagy již pásy používat nemusí. Opak je však pravdou. Řidič a spolujezdec jsou v případě nehody chráněni jen tehdy, když mají při každé jízdě bez výjimky bezpečnostní pásy zapnuté!
Airbag je konstruován jako součást systému, který doplňuje připoutání bezpečnostním pásem. Má za úkol pouze vytvořit ochranný prostor mezi hlavou cestujícího a deformující se kostrou automobilu. Není tedy rozhodně náhradou za pásy a bez připoutání může být ještě nebezpečnější, než kdyby v autě vůbec nebyl. Pokud řidič není připoután, může jej airbag poranit, a to i smrtelně. V případě nárazu letí tělo dopředu a střetne se s vakem v okamžiku a v bodě, kde se vak právě nafukuje s největší razancí (až 320 km/h). Při nárazu obličeje do nafukujícího se polštáře většinou dochází k vážným zraněním obličeje a k otřesu mozku. Taková srážka může být i smrtelná, zejména pro nepřipoutané dítě na předním sedadle.
Bylo prokázáno, že v případě čelního nárazu u vozidla vybaveného airbagy v kombinaci se zapnutými bezpečnostními pásy, dochází ke snížení počtu usmrcených řidičů o 25 % a cestujících o 15 %. Stejným způsobem dochází u obou kategorií ke snížení vážných poranění hrudníku o 65 % a poranění hlavy o 75 %.