BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Řidiči automobilů ❱ Autem na dovolenou

    Cesta na dovolenou

    Na co si dát pozor, když cestujeme s dětmi či zvířaty? Naleznete zde i praktické rady, jak přečkat na cestách dopravní kolony. 

    Pravidla při cestování s dětmi

    Děti musí být vždy v dětských autosedačkách nejen proto, že to vyžaduje současná legislativa, ale je to důležité zejména pro jejich bezpečnost. Přeprava v autosedačce je pro dítě 7x bezpečnější, než bez ní. Protože jsou děti zvyklé na pohyb a nerady jsou omezovány zapnutými bezpečnostními pásy, je nutné dělat častější přestávky a umožnit jim  alespoň krátké protáhnutí a proběhnutí. Hračky, které mají při jízdě u sebe, musí být z měkkého materiálu, aby v případě nárazu neublížily jim ani dalším spolucestujícím. Je dobré děti zabavit různými hrami (určovat značky protijedoucích aut, dopravní značky atd.)
     

    Pravidla při cestování se zvířaty

    Přepravu zvířat nelze posuzovat jako přepravu věcí. I na ně platí předpisy, podle kterých nesmí  ohrozit a omezit řidiče i posádku, musí být přepravovány tak, aby v případě nehody byly co nejvíce sníženy následky nárazu. Menší zvíře lze přepravovat ve schváleném speciálním boxu (ten musí být připoután bezpečnostním pásem), na větší je třeba pořídit bezpečnostní pásy v té správné velikosti a provedení. Rovněž existují různé plastové mřížky nebo sítě, které zabrání pohybu zvířete do přední části vozu. Bezpečnost přepravy (zejména psů) již kontroluje i dopravní policie ČR, zahraniční často znemožní další jízdu. Při delších přestávkách, kdy opouštíme vozidlo, neponecháme zvíře uvnitř auta a dbáme na pitný režim. Cestovní pas psa je povinný včetně čipů.
     

    Bezpečný provoz a pravidelné přestávky

    Z pohledu bezpečnosti doporučujeme dělat pravidelné přestávky každé 4 hodiny a s malými dětmi častěji. Při této dlouhé cestě by navíc měl být spolujezdec oporou řidiče a měl by zabezpečit řidiči veškerý komfort, který pro cestu potřebuje. Jde například o kontrolu cesty v navigaci, vyhledávání odpočívadel, starost o ratolesti či dohlížet nad cestou a pitným režimem řidiče.
     

    Jak přečkat dopravní kolonu

    Nedílnou součástí příprav na dovolenou je najít si optimální trasu i čas mimo předpokládanou dopravní špičku nebo jiná dopravní omezení. Vyplatí se i sledovat aktuální dopravní zpravodajství a snažit se podle něj vyhnout hustému provozu nebo aktuálním zácpám.
    Pravidla pro chování v kolonách a dopravních zácpách jsou jednoduchá a vesměs všeobecně známá. Důležité je mít dostatek paliva v nádrži, dostatek pití, případně lehké jídlo a léky pro akutní stavy. Pokud převážíte děti, nezapomeňte jim vzít oblíbenou hračku nebo jinou zábavu do auta a hlavně dostatek tekutin. To samé platí pro transport domácích zvířat ve vozidlech. Interiér vozidla, které stojí v koloně, se při slunečném dnu velmi rychle rozpálí a teplota ve voze pak může nebezpečně stoupat. A pokud chcete v horkém počasí využít komfortu klimatizace, je většinou nutný i běžící motor (proto je potřeba dostatek paliva v nádrži J).
    Pokud se nemůžete již kritickému místu vyhnout, tak zapneme výstražná světla a zastavíme na správném místě. To znamená, že necháme před svým vozidlem dostatečný manipulační prostor a v případě potřeby můžeme s vozidlem popojet a např. uvolnit místo projíždějícím vozidlům záchranářů.
     

    Letní statistiky

    Statistiky bohužel hovoří jasně, nejvíce osob v důsledku dopravních nehod je usmrceno v červenci a srpnu. V období letních prázdnin je usmrcena a těžce zraněna pětina osob. I přesto, že se v posledních letech snižuje počet fatálních nehod, je toto období značně rizikové. Nejohroženější jsou v tomto období především nejzranitelnější skupiny v silničním provozu. Jedná se hlavně o děti, cyklisty a motocyklisty.
     

    Dodržování pravidel silničního provozu má smysl

    Nepřiměřená rychlost je nejčastější příčinou smrtelných dopravních nehod, může dlouhodobě za zhruba 40 procent z nich.
    Rychlost podle aktuálního průzkumu pravidelně překračuje 86 procent řidičů. Důvodem je spěch  a snaha dojet do cíle co nejrychleji, k čemuž se přiznává 43 procent z nich. A to je důvod proč BESIP spolu s Českou asociací pojišťoven a Policií ČR spolupracuje na současné kampani „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“ (www.13minut.cz) a vyzývá řidiče k obezřetnosti, předvídavosti a zodpovědnosti.
    V loňském roce probíhala ve stejné spolupráci preventivní kampaň „Agresivita zabíjí“, jejímž cílem bylo upozornit řidiče na problematiku agresivního chování na silnicích, varovat před riziky, která agresivita způsobuje a přimět řidiče ke změně chování.
    Rizikové, tedy nebezpečné chování za volantem si připouští málokdo. Pouze 5 % řidičů se považuje za agresivního řidiče, ale na druhou stranu 88 % lidí je přesvědčeno o vzrůstající agresivitě řidičů.
    Dle průzkumu STEM/MARK reagují agresivně až dvě třetiny řidičů (67,6 %), pokud je někdo nebezpečně předjede nebo se před ně na poslední chvíli zařadí. Nejčastěji tito řidiči reagují zatroubením, problikáním světly, gestikulací nebo nadávkami.
    Z průzkumu dále vyplývá, že až v 36 % případů dokáže řidiče vyprovokovat zbytečně pomalá jízda jiných řidičů. Mezi další spouštěče agresivního chování patří předjíždějící se kamiony (34 %), cyklisté omezující provoz (15 %) nebo stání v koloně (12 %).

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.