BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Řidiči automobilů ❱ Autem na dovolenou

    Bezpečná cesta na dovolenou

    Před cestou na dovolenou se doporučuje včas nechat auto prohlédnout v servisu. Odborníci odhalí a odstraní závady, které na první pohled nejsou vidět. Je třeba zkontrolovat i termín technické prohlídky a měření emisí, abychom v průběhu dovolené nezjistili, že naše vozidlo je nezpůsobilé k provozu.

    V případě, že provádíme prohlídku sami, zaměříme se na:

    • funkčnost brzd, stav brzdových destiček, množství a stav brzdové kapaliny, brzdovou kapalinu bychom měli měnit každé 2 roky. Dále brzdové potrubí a kola z vnitřní strany, zda neuniká kapalina, při sešlápnutí pedálu se pedál nesmí propadat - stav řízení, zda na volantu není zvětšená vůle
    • pohledově výfukové potrubí a spoje, aby nás na cestě nepřekvapil nepříjemný hluk a kouř ve vozidle
    • stav a nahuštění pneumatik – na stavu a huštění pneumatik závisí bezpečnost jízdy i doba potřebná k zastavení. Při nízké hloubce dezénu není pneumatika schopna dostatečně odvádět vodu a v dešti hrozí snížení adheze s nečekaným smykem, případně aquaplaning. Hloubka dezénu letní pneumatiky musí být minimálně 1,6 mm. Větší zatížení pneumatik z důvodu velkého nákladu je nutné kompenzovat vyšším tlakem v pneumatikách, dle doporučení výrobce vozidla.
    • osvětlení vozidla, včetně brzdových a mlhových světel
    • zkontrolujeme funkčnost a stav stěračů a ostřikovačů
    • alespoň pohledově kontrolujeme stav skel, zrcátek a karoserie
    • doplníme provozní náplně a kapaliny (pohonné hmoty, oleje, brzdovou kapalinu, vstřikovače)
    Nezapomeňte zkontrolovat úplnost dokladů k vozidlu i svých (mezinárodní ŘP, zdravotní prohlídka u lidí nad 60 let věku), mít ve vozidle např. náhradní dioptrické brýle. Do zavazadlového prostoru je dobré navíc přibalit např. tažné lano, pracovní rukavice, ve vozidle mít „po ruce“ reflexní vestu apod.

    Nedílnou součástí přípravy na dovolenou je i příprava trasy. Ideální je trasu rozplánovat na více etap a spojit s návštěvou zajímavých míst. Lze tak spojit odpočinek a relaxaci s poznáváním památek atd. Určitě se vyplatí zjistit možnosti pojištění v zahraničí, případně vozidlo připojistit. Prověřit podmínky jízdy na placených úsecích (dálnice, tunely…) a možnosti vjezdu „do zelených zón“ v některých Evropských městech.

    I když jsou většinou pravidla provozu v zemích EU stejná, v některých státech mohou být drobné odlišnosti, s kterými je nutné se předem seznámit. Např. absolutní přednost tramvají, odlišné povolené rychlosti, tažení přívěsů (campových, s vodními skůtry, loděmi…). Někde rovněž platí zpřísnění podmínek pro řidiče s držením ŘP méně než dva roky, jako např. nižší povolená rychlost, zákaz vlečení přívěsů, jízdy v noci apod.

    Základem bezpečné cesty je pohodlí řidiče. Tomu by mělo být podřízeno vše a on by si měl „diktovat podmínky“, jako je třeba poslech rádia (druh hudby, hlasitost), teplota ve vozidle, frekvence zastávek. I když v některých zemích může mít řidič malé promile alkoholu v krvi, zásadně se nedoporučuje toho využívat. Nejsme na to zvyklí z našich silnic a v případě dopravní nehody bude alkohol považován za velice přitěžující okolnost.

    Vzdálenost sedáku by měla být taková, že při sešlápnutí spojkového pedálu na podlahu musí být noha mírně pokrčená a stehnem nesmíme překonávat odpor čalounění sedáku. Opěradlo seřídíme tak, aby zápěstí mírně natažené ruky dosáhlo na vrchol věnce volantu. Vrchol opěrky by měl být nejméně ve výšce vrcholu hlavy, ideální vzdálenost cca 2 cm (tloušťka dlaně) od jejího temene. Samozřejmostí je seřízení všech zpětných zrcátek i pohyblivého bodu bezpečnostních pásů na B sloupku vozidla tak, aby pás procházel mezi krkem a ramenem.



    Na dovolenou jedeme většinou s více zatíženým vozidlem, než běžně jezdíme ve zbytku roku. Vozidlo mění jízdní vlastnosti, prodlužuje se brzdná dráha, vozidlo hůře akceleruje, zvyšuje se spotřeba pohonných hmot. Maximum věcí umístíme do zavazadlového prostoru, těžké co nejníže a nejblíže k nápravě, aby nedocházelo k posunu těžiště a tím změně jízdních vlastností auta. Pokud je to možné, z bezpečnostních důvodů je vhodné veškerý náklad upevnit, v mnoha vozidlech jsou oka na sítě a nebo „pavouky“. V prostoru pro posádku zásadně přepravujeme pouze to, co potřebujeme mít u sebe. I tady musíme dbát důležitých zásad, jako je neukládat nic na plato pod zadním oknem.

    V případě prudkého brzdění mohou tyto předměty zranit posádku uvnitř vozidla, případně spadnout na podlahu a zaklínit se pod pedály. Uložením předmětů na střechu se posunuje těžiště vozidla výše, při rychlejším průjezdu zatáčkami se vozidlo více naklání a má snahu vypadnout ven. Řádné upevnění předmětů na střešních nosičích zkontrolujeme po několika málo ujetých kilometrech a pak při každé zastávce. Musíme počítat s vyšší spotřebou pohonných hmot, protože se zvyšuje aerodynamický odpor, který prudce roste se vzrůstající rychlostí. Za uložení a upevnění nákladu je vždy odpovědný řidič (nikoli osoba, která tak učinila) a v případě nepříjemné události může být policií postižen.

    Bezpečně řídit znamená řídit tak, abychom se do krizové situace nedostali

    Únava za volantem je velmi nebezpečná – omezené vnímání, mikrospánek nejčastěji přichází únava mezi 1-3 hodinou v noci, ale i odpoledne, nejkritičtější jsou poslední desítky kilometrů před cílem.

    POZOR nejkritičtějších je posledních 30 km, kdy si řidič řekne. „tady to znám, to už v pohodě dojedu….“.

    • zásadně neusedáme za volant ve stresu, nemoci, zdravotních potížích, ovlivněni tlumícími léky, alkoholem, nebo látkami, které ochabují naši pozornost - soustředíme se na řízení vozidla a dopravní situaci
    • příliš hlasitá hudba řidiče evokuje k agresivní jízdě, pomalá hudba uspává
    • silné zakouření ve vozidle snižuje pozornost
    • rychlost jízdy přizpůsobíme povětrnostním podmínkám, stavu a povaze komunikace a zejména svým schopnostem
    • při jízdě je nezbytné předvídat reakce ostatních účastníků silničního provozu a sám se pro ostatní chovat rovněž předvídatelně
    • náhlé brzdění a prudké manévry vedou ke krizovým situacím
    • být ohleduplný k ostatním účastníkům silničního provozu
    • nepřeceňovat své schopnosti
    • únava za volantem
    • pitný režim, zastávky, odpočinek, cvičení
    • před jízdou, ani během ní nekonzumujeme tučná a těžká jídla
    • dostatečně větrat vozidlo
    • při náznacích halucinací – mžitky, mrkání, pálení očí, zastavte a odpočiňte si
    • žádný energetický nápoj, ani silná káva nejsou zárukou toho, že nás únava nepřemůže
    • „Když spíte – neřídíte„

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.