BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Řidiči automobilů ❱ Asistenční systémy v autech ❱ Aktivní bezpečnost

    Elektronický stabilizační systém

    Elektronický stabilizační program zabezpečující stabilitu vozidla při vyhýbacích manévrech, průjezdech zatáčkami a v dalších jízdních situacích. Elektronický stabilizační program (ESP) nepřetržitě monitoruje provozní situaci.

    ESP (Electronic Stability Program) – systém regulace jízdní dynamiky

    Jakmile zaznamená odchylku od zvolené jízdní stopy (což může být například začínající smyk), automaticky upraví pozici auta na vozovce a pomůže vám tak udržet nad vozem kontrolu. Systém je aktivní neustále. Součástí ESP bývá rovněž systém elektronické regulace prokluzu kol, který potlačuje nadměrné protáčení kol při akceleraci a zajišťuje tak nejlepší možný záběr pneumatik, jaký je zrovna potřeba. Navíc však máte možnost aktivovat režim „snížené asistence“, který je užitečný při jízdě na kluzkém povrchu či v hlubokém sněhu. 

    Electronic Stability Control (ESC)

    Electronic Stability Control (ESC) - systém jízdní stabilizace zasahuje v kritických situacích a cíleně brání tomu, aby se například vůz v zatáčce dostal do smyku – funkce jsou obdobné jako ESP.

    Rozšířené funkce systému ESP

    Adaptive Brake Assist (ABA)

    Přizpůsobení prahu aktivace HBA (hydraulický brzdový asistent) dopravní situaci. Zkracuje dráhu potřebnou pro zastavení. Požadavek přichází od DAS (Driver Assistance System), např. ACC (Adaptive Cruise Control - radar pro kontrolu vzdálenosti/odstupu od vozidla jedoucího vpředu).

    Automatic Emergency Brake (AEB)

    Automatické brzdění při rozeznání neodvratitelného nárazu. Dojde ke snížení kolizní rychlostí a tím kinetické energie.

    Automatic Warning Brake (AWB)

    Varování řidiče před nebezpečnou situací automatickým brzdovým impulsem (mohou být až 3 impulsy). Dojde ke snížení rychlosti o cca 5 km/h.

    Brake Disc Wiping (BDW)

    Odstraňuje vodu z povrchu brzdových kotoučů za jízdy v dešti v určitých intervalech, aby v případě potřeby brzdění byl k dispozici brzdný výkon bez prodlevy způsobené odpařením vody.

    Electronic Brake Prefill (EBP)

    Automatické natlakování brzdového systému v nebezpečných situacích, kdy řidič např. náhle uvolní plynový pedál a je předpoklad použití brzdového pedálu. Dojde k vymezení provozních vůlí a následné rychlé reakci brzdového systému.

    Extended Cruise Control (ECC)

    Rozšíření stávající funkce Tempomat automatickým přibrzděním v klesáních.

    Hydraulic Brake Assist (HBA)

    Zvýšení brzdného tlaku při rychlém, ale nedostatečně silném sešlápnutí brzdového pedálu v nouzové situaci. Dochází k významnému zkrácení brzdné dráhy.

    Hydraulic Brake Boost (HBB)

    Hydraulické posílení brzdného účinku ke kompenzaci menšího podtlakového posilovače nebo přechodného nedostatku podtlaku.

    Hill Descent Control (HDC)

    Tempomatová funkce při sjíždění svahu malou rychlostí. Umožňuje bezpečné a komfortní sjiždění svahů.

    Hydraulic Fading Compensation (HFC)

    Zvýšení brzdného tlaku při zjištění fadingu, tj. vadnutí brzdného účinku vlivem dlouhotrvajícího brzdění (např. jízda s kopce zatíženého vozidla) až na regulační mez ABS.

    Hill Hold Control with Acceleration Sensor (HHC-S)

    Automatické uvolnění brzd při rozpoznání rozjezdu ve stoupání. Usnadňuje rozjezd do kopce bez couvnutí. Při rozjezdu do kopce je vozidlo na cca. 2 s automaticky přidrženo. Zaznamenání sklonu prostřednictvím snímače podélného zrychlení.

    Roll Movement Intervention (RMI)

    Omezení nebezpečných situací vedoucích k převrácení (Roll-Over) vozidla při dynamické jízdě.

    Tire Pressure Monitoring w/Circumference (TPM-C)

    Kontroluje tlak v pneu vyhodnocováním otáček kol a signálů ze snímačů ESP. Podhuštěné kolo se otáčí rychleji než kola správně nahuštěná.

    Trailor Sway Mitigation (TSM)

    Stabilizuje jízdní soupravu zásahem brzd a snížením tažného momentu motoru v případě např. uvolněného nebo kapalného nákladu na přívěsu, v případě silného bočního větru nebo nadměrného sklonu vozovky směrem ke krajnici.

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.