Cyklistům a motoristům chybí ohleduplnost, zlepšit situaci chce iniciativa Dám respekt a BESIP

6. dubna 2022

Každý druhý člověk vnímá vztah cyklistů a motoristů jako více či méně nepřátelský. A téměř 70 procent Čechů se domnívá, že za nebezpečné situace na silnicích může nedostatek respektu. Vyplývá to z výzkumu iniciativy Dám respekt desetinásobného účastníka Tour de France Romana Kreuzigera. Na preventivním projektu spolupracuje oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

"Počet cyklistů v silničním provozu stále narůstá jak v rekreačních oblastech, tak v městském provozu. Cyklisté patří na silnici k těm nejzranitelnějším a musíme myslet na jejich ochranu. Na druhé straně ale sami cyklisté mohou výrazně přispět ke své bezpečnosti rozumným chováním a dodržováním pravidel. Preventivní aktivity proto musí být zaměřené na obě skupiny. Nezáleží přeci na tom, jestli jsem zrovna v roli cyklisty nebo motoristy, hlavní je zdraví a bezpečný dojezd do cíle,“ řekl při představení kampaně ministr dopravy Martin Kupka.


 

Výzkum, který realizovala společnost KANTAR CZ, dále potvrdil, že cyklistika je fenomén současnosti. 76 procent lidí uvedlo, že alespoň občas jezdí na kole. Většina z nich preferuje jízdu mimo silnice. Nové pravidlo, které stanovuje bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty na 1,5 metru, znalo 7 z 10 respondentů.
 

 

Vzájemné výčitky a pocit ohrožení – bezpečnost je velké téma

Bezpečně se v provozu cítí pouze třetina cyklistů. Řidičům vyčítají velkou rychlost (48 % dotazovaných cyklistů) či nedostatečný prostor při předjížděcím manévru (35 %). Motoristům naopak nejčastěji vadí, že cyklisté jezdí vedle sebe a nerespektují zákaz jízdy po chodníku.

 

„Víme, že cyklisté často viní motoristy z nebezpečné jízdy. A ti zase cyklisty, že ignorují předpisy. Jsme ale přesvědčeni, že je potřeba začít u sebe, nevychovávat ostatní a dodržovat psaná i nepsaná pravidla. Jsme stále stejní lidé, jednou v sedle, jindy za volantem. I proto jsme naši iniciativu pojmenovali Dám respekt,“ říká Roman Kreuziger.

 

Dám respekt a BESIP společně připravují řadu preventivních aktivit. Součástí bude televizní a rádiový spot, kontaktní akce s veřejností, komunikace na sociálních sítích či odborný kulatý stůl. Profesionální řidiči si pak vyzkouší virtuální realitu simulující nebezpečné situace mezi cyklisty a motoristy. Kampaň bude detailně představena v nejbližších týdnech. Hlavním mottem bude vzájemný respekt.

 
***

Viníky smrtelných nehod jsou z poloviny motoristé, z poloviny cyklisté

Za loňský rok Policie ČR evidovala 3 994 nehod cyklistů, při kterých zemřelo 43 osob, dalších 234 se zranilo těžce, 3 141 lehce a 757 se obešlo bez zranění. „Viníky nejzávažnějších nehod cyklistů jsou zhruba z poloviny sami cyklisté a z poloviny řidiči vozidel. Posílit vzájemnou ohleduplnost a bezpečné chování v silničním provozu tedy musíme u obou těchto skupin,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

 

U téměř poloviny nehod, kdy došlo k úmrtí, a nadpoloviční většině nehod s následkem těžkého zraněním byl viníkem shledán sám cyklista. Přibližně za třetinu nehod s těmito následky ale nesou dle policejního vyšetřování odpovědnost řidiči osobních automobilů. Alarmující je, že v dalších sedmi procentech případů řidič od smrtelné nehody cyklisty ujel. Řidiči nákladních vozidel se na nejzávažnějších nehodách s účastí cyklistů podílejí zhruba pěti procenty.

 

Nejčastějšími příčinami je dlouhodobě nedání přednosti v jízdě (ať už cyklistovi řidičem jiného vozidla, nebo cyklistou řidiči jiného vozidla), jízda nepřiměřenou rychlostí a nesprávný způsob jízdy. Stejně tomu bylo i v roce 2021. 72 % cyklistů, kteří loni na silnicích zemřeli, nemělo nasazenou přilbu. Každý pátý cyklista – muž, který měl v loňském roce na kole závažnou dopravní nehodu, měl v krvi přítomen alkohol. V případě žen to bylo „pouze“ 8 %. Naopak ženy jsou oproti mužům méně ukázněné v již zmiňovaném nošení přileb.

 
 
***
 

O výzkumu iniciativy Dám respekt

Sběr dat probíhal ve dnech 14.–23. 3. 2022. Kvantitativní výzkum byl realizován online prostřednictvím panelu domácností myMAP na reprezentativním vzorku 1020 respondentů ve věku 18 let a více.

 

 

Pro více informací kontaktujte:
 
Alexandr Kliment
Koordinátor iniciativy Dám respekt
+420 606 923 441
sasa@kreuzigerproject.com
www.damrespekt.cz
 
Tomáš Neřold
Vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy
+420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz
www.ibesip.cz
 
Viktor Havliš
Associate Client Director KANTAR CZ
viktor.havlis@kantar.com
cz.kantar.com

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Dopravní soutěž mladých cyklistů 2025 zná své vítěze

19. června 2025

Družstvo základní školy Medlov z Olomouckého kraje zvítězilo v letošním ročníku Dopravní soutěže mladých cyklistů v kategorii do 12 let. Spolu s družstvem základní školy Kravsko z Jihomoravského kraje, které skončilo na druhém místě, tak postupují do evropského finále dopravní cyklistické soutěže, které proběhne v září v srbském Bělehradě. Třetí skončila ZŠ E. Krásnohorské z Ústí nad Labem. Ve starší kategorii do 16 let vyhrálo družstvo základní školy Opatovice nad Labem z Pardubického kraje, druhé místo obsadilo družstvo základní školy E. Krásnohorské z Ústeckého kraje, bronzovou medaili vybojovala ZŠ Čáslav ze Středočeského kraje.

> více informací

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

9. června 2025

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.

> více informací

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg