Cyklistům a motoristům chybí ohleduplnost, zlepšit situaci chce iniciativa Dám respekt a BESIP

6. dubna 2022

Každý druhý člověk vnímá vztah cyklistů a motoristů jako více či méně nepřátelský. A téměř 70 procent Čechů se domnívá, že za nebezpečné situace na silnicích může nedostatek respektu. Vyplývá to z výzkumu iniciativy Dám respekt desetinásobného účastníka Tour de France Romana Kreuzigera. Na preventivním projektu spolupracuje oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

"Počet cyklistů v silničním provozu stále narůstá jak v rekreačních oblastech, tak v městském provozu. Cyklisté patří na silnici k těm nejzranitelnějším a musíme myslet na jejich ochranu. Na druhé straně ale sami cyklisté mohou výrazně přispět ke své bezpečnosti rozumným chováním a dodržováním pravidel. Preventivní aktivity proto musí být zaměřené na obě skupiny. Nezáleží přeci na tom, jestli jsem zrovna v roli cyklisty nebo motoristy, hlavní je zdraví a bezpečný dojezd do cíle,“ řekl při představení kampaně ministr dopravy Martin Kupka.


 

Výzkum, který realizovala společnost KANTAR CZ, dále potvrdil, že cyklistika je fenomén současnosti. 76 procent lidí uvedlo, že alespoň občas jezdí na kole. Většina z nich preferuje jízdu mimo silnice. Nové pravidlo, které stanovuje bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty na 1,5 metru, znalo 7 z 10 respondentů.
 

 

Vzájemné výčitky a pocit ohrožení – bezpečnost je velké téma

Bezpečně se v provozu cítí pouze třetina cyklistů. Řidičům vyčítají velkou rychlost (48 % dotazovaných cyklistů) či nedostatečný prostor při předjížděcím manévru (35 %). Motoristům naopak nejčastěji vadí, že cyklisté jezdí vedle sebe a nerespektují zákaz jízdy po chodníku.

 

„Víme, že cyklisté často viní motoristy z nebezpečné jízdy. A ti zase cyklisty, že ignorují předpisy. Jsme ale přesvědčeni, že je potřeba začít u sebe, nevychovávat ostatní a dodržovat psaná i nepsaná pravidla. Jsme stále stejní lidé, jednou v sedle, jindy za volantem. I proto jsme naši iniciativu pojmenovali Dám respekt,“ říká Roman Kreuziger.

 

Dám respekt a BESIP společně připravují řadu preventivních aktivit. Součástí bude televizní a rádiový spot, kontaktní akce s veřejností, komunikace na sociálních sítích či odborný kulatý stůl. Profesionální řidiči si pak vyzkouší virtuální realitu simulující nebezpečné situace mezi cyklisty a motoristy. Kampaň bude detailně představena v nejbližších týdnech. Hlavním mottem bude vzájemný respekt.

 
***

Viníky smrtelných nehod jsou z poloviny motoristé, z poloviny cyklisté

Za loňský rok Policie ČR evidovala 3 994 nehod cyklistů, při kterých zemřelo 43 osob, dalších 234 se zranilo těžce, 3 141 lehce a 757 se obešlo bez zranění. „Viníky nejzávažnějších nehod cyklistů jsou zhruba z poloviny sami cyklisté a z poloviny řidiči vozidel. Posílit vzájemnou ohleduplnost a bezpečné chování v silničním provozu tedy musíme u obou těchto skupin,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

 

U téměř poloviny nehod, kdy došlo k úmrtí, a nadpoloviční většině nehod s následkem těžkého zraněním byl viníkem shledán sám cyklista. Přibližně za třetinu nehod s těmito následky ale nesou dle policejního vyšetřování odpovědnost řidiči osobních automobilů. Alarmující je, že v dalších sedmi procentech případů řidič od smrtelné nehody cyklisty ujel. Řidiči nákladních vozidel se na nejzávažnějších nehodách s účastí cyklistů podílejí zhruba pěti procenty.

 

Nejčastějšími příčinami je dlouhodobě nedání přednosti v jízdě (ať už cyklistovi řidičem jiného vozidla, nebo cyklistou řidiči jiného vozidla), jízda nepřiměřenou rychlostí a nesprávný způsob jízdy. Stejně tomu bylo i v roce 2021. 72 % cyklistů, kteří loni na silnicích zemřeli, nemělo nasazenou přilbu. Každý pátý cyklista – muž, který měl v loňském roce na kole závažnou dopravní nehodu, měl v krvi přítomen alkohol. V případě žen to bylo „pouze“ 8 %. Naopak ženy jsou oproti mužům méně ukázněné v již zmiňovaném nošení přileb.

 
 
***
 

O výzkumu iniciativy Dám respekt

Sběr dat probíhal ve dnech 14.–23. 3. 2022. Kvantitativní výzkum byl realizován online prostřednictvím panelu domácností myMAP na reprezentativním vzorku 1020 respondentů ve věku 18 let a více.

 

 

Pro více informací kontaktujte:
 
Alexandr Kliment
Koordinátor iniciativy Dám respekt
+420 606 923 441
sasa@kreuzigerproject.com
www.damrespekt.cz
 
Tomáš Neřold
Vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy
+420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz
www.ibesip.cz
 
Viktor Havliš
Associate Client Director KANTAR CZ
viktor.havlis@kantar.com
cz.kantar.com

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Test nového značení pro motocyklisty má snížit riziko vážných nehod v zatáčkách

29. srpna 2025

Na silnici 1/44 v blízkosti Červenohorského sedla se ode dneška testuje nové vodorovné dopravní značení pro motocyklisty. Elipsy umístěné podél středové čáry pomáhají motocyklistovi udržet se bezpečně ve svém jízdním pruhu. Přispívají tak tomu, aby motocyklista nepřejel do protisměru a vyhnul se kolizím s protijedoucími vozidly.

> více informací

Děti se brzy vrátí do škol, Besip přináší Desatero bezpečné cesty do školy

29. srpna 2025

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu pro školáky i řidiče jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik vyplývá, že právě ranní cesta do školy je nejkritičtějším časovým intervalem dne. Řidiči by proto měli být v prvních dnech školy obzvlášť opatrní a předcházet nehodám s dětmi. Hlavně prvňáčci by se měli na svůj nový školní režim dobře připravit a cestu do školy si s rodiči nebo staršími sourozenci nacvičit. BESIP přináší všem školákům nové ilustrované „Desatero bezpečné cesty do školy“, které jim hravou formou připomene nejdůležitější zásady bezpečného pohybu v silničním provozu.

> více informací

Promiň, kámo, neviděl jsem tě! Tragické srážky aut s motorkáři jsou často důsledkem přehlédnutí

26. srpna 2025

Motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Jen od ledna do července letošního roku si dopravní nehody mezi motocyklisty vyžádaly 28 obětí. Čtyři z deseti nehod s účastí motorky přitom mají na svědomí řidiči aut. Jedním z hlavních důvodů těchto nehod je psychologický jev známý jako SMIDSY, tedy „Promiň, kámo, neviděl jsem tě“ (z anglického Sorry Mate, I Didn’t See You). Jde o situace, kdy se řidič automobilu dívá směrem k přijíždějícímu motocyklu, ale přesto ho nezaregistruje.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg