Připravme se na zimní provoz

31. října 2019

Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.

Pokud:
Je mezi 1. listopadem a 31. březnem a zároveň na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci běhemjízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

zimni-vybava.jpgŘidiči musí dále počítat i se značkou „Zimní výbava“. Obce mají možnost dopravní značku umístit na svém území. Tam, kde dopravní značka „Zimní výbava“ bude umístěna, musí mít vozidlo zimní pneumatiky za všech okolností.


Pokud klesne teplota pod 7 °C, ztrácejí letní pneumatiky potřebnou pružnost a tím dochází k prodloužení brzdné dráhy, snížení přilnavosti a tím zhoršení bezpečnosti. Zimní pneumatika se kvůli odlišné stavbě i materiálu lépe přizpůsobuje nízkým teplotám. 
brzdna-draha-na-snehu.jpg





 


Jak poznat zimní pneumatiku

alpsky-symbol.jpgDle české legislativy stačí mít pneu s označením M+S, M.S. M/S nebo MS. Pokud si ale chcete být jisti, že vaše pneumatika zvládne dobře jízdu za všech zimních podmínek, vyžadujte pneumatiku s alpským symbolem – tedy sněhovou vločkou uvnitř trojité hory. 

Zákon požaduje minimální hloubku dezénu u osobních vozidel 4 mm, u nákladních 6 mm. Obecným doporučením je pravidlo 4x4x4: tedy čtyři stejné zimní pneumatiky, maximálně čtyři roky staré, s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry. Záleží ale na opotřebení konkrétní pneumatiky.  Pokud jde o trvanlivost, stará může být pneumatika například až 6 let, ale počítá se od doby vyjetí, ne dle DOT kódu. Důležité je kontrolovat vhodný rozměr dle technického průkazu, tlak v pneu, stav pneu a hloubku dezénu po celé šíři kontaktní plochy s vozovkou.

Doporučené vybavení vozidla a ve vozidle v zimním období:

  • zimní pneumatiky se vzorkem hlubokým alespoň 4 mm;

  • celoobvodové řetězy "padnoucí" právě vašim pneumatikám;

  • chladicí kapalina nemrznoucí alespoň do -25 °C;

  • nemrznoucí kapalina v ostřikovačích;

  • zapalovací svíčky, které nemají za sebou více, než je doporučeno;

  • doplněný a plně dobitý akumulátor s čistými kontakty;

  • překontrolovaná elektrická instalace;

  • škrabka na led;

  • smetáček a lopata na sníh;

  • pomocné startovací kabely;

  • rozmrazovač na zámky (samozřejmě v kapse, ne zavřený uvnitř ve voze);

  • rozmrazovač na skla a stírače přimrzlé k oknu (nikdy je neodtrhávejte násilím);

  • gumové podlážky, které mohou posloužit i pro nouzový rozjezd;

  • gumová těsnění dveří a kapoty preventivně natřené například jelením lojem, glycerinovým nebo silikonovým olejem - půjdou pak snadněji otevírat.


Jízda v zimních podmínkách

Prioritou je vždy bezpečnost. Jízda klade vysoké nároky jak na vaše vozidlo, tak na vaše jízdní schopnosti.

Jezděte vždy jen na zimních pneumatikách. Mají lepší přilnavost, brzdné vlastnosti a jízdní stabilitu na povrchu pokrytém ledem, sněhem nebo sněhovou břečkou. Zaručíte lepší ovladatelnost a stabilitu vozidla.

Myslete na limity své i všech ostatních. Přizpůsobte svou rychlost daným jízdním podmínkám a udržujte bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi. Vyhýbejte se situacím, kdy je třeba na kluzkém povrchu prudcezabrzdit. Udržujte dostatečnou vzdálenost od ostatních vozidel odpovídající délce vaší brzdné dráhy. Vyhněte se prudkému brzdění a vysokým rychlostem,nedělejte trhavé pohyby, zrychlování by mělo být plynulé. Abyste snížili riziko smyku při jízdě do kopce, zařaďte vyšší rychlostní stupeň, než byste řadili při jízdě v suchém počasí.

Před průjezdem zatáčkou, dokud máte rovnou trajektorii, zpomalte. Aby se vaše vozidlo v zatáčce nedostalo do smyku, a vy jste nad ním neztratili kontrolu, řiďte plynule, bez trhavých pohybů. Udržujte nízkou a konstantní rychlost.

Pokud přední kola ztratí přilnavost s vozovkou, kontrolu nad vozidlem opět získáte snížením rychlosti. Sundejte nohu z pedálu plynu. I při opatrné jízdě se může stát, že pneumatiky ztratí přilnavost. Smyk můžete na silnici dostat v jakékoliv situaci: při zrychlování, při brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu a rychlých pohybů volantem.

Pár tipů:

Pokud se vám při rozjezdu protáčejí kola, zkuste se rozjet na druhý či třetí rychlostí stupeň. Spojku pouštějte zvolna a plyn přidávejte citlivě.

Když potřebujete předjet pomalejší nebo stojící vozidlo a mezi pruhy je namrzlý pás, přejíždějte jej bez plynu a s vyšlápnutou spojkou (u vozidel s manuální převodovkou).

Při jízdě do zasněženého kopce se snažte jet na co nejvyšší rychlostí stupeň, jaký motor ještě zvládne. Díky tomu se na kola přenáší méně točivého momentu a pak tolik neprokluzují. Pozor na zhasnutí motoru, pokud zastavíte, většinou uklouzaný kopec bez řetězů či pohonu 4x4 nevyjedete.

Při jízdě z kopce naopak využívejte brzdění motorem (podřazujte dříve) a občas jemným přibrzděním snižujte rychlost vozidla.

Na sněhu se vozidlo s odlišným typem pohonu chová jinak a je proto dobré si to na bezpečném místě důkladně vyzkoušet. Můžeme využít opuštěnou plochu, velké parkoviště bez aut apod., vždy však bude lepší absolvovat některou ze škol bezpečné jízdy.

Zimní pneu v zahraničí:

Francie
Zimní pneumatiky jsou povinné dle klimatických podmínek bez určení období.
Pokuta 135 Eur.

Itálie
Zimní pneumatiky jsou povinné dle klimatických podmínek v období od 1. listopadu do 15. dubna, ale v oblasti Val d´Aosta (území ohraničené Mount Blanc, Matterhorn, Alpi Graie) jsou povinné po celou dobu od 15. října do 15. dubna.
Pokuta 85 až 338 Eur.

Slovensko
Zimní pneumatiky jsou povinné pro osobní vozidla dle klimatických podmínek, přesné datum tam není stanoveno.
Pokuta 60 Eur.

Rakousko
Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 15. dubna dle klimatických podmínek.
Pokuta v nezávažných případech 60 Eur, ale pokud zablokujete komunikaci až 5000 Eur.

Polsko
Zimní pneumatiky jsou jen doporučené.

Německo
Zimní pneumatiky jsou povinné dle klimatických podmínek.
Vozidlo musí být v zimním období připraveno na zimu, tedy musíte mít zimní směs v nádobce ostřikovačů.Alpský symbol platí jen pro nové pneumatiky v Německu (pro staré je přechodné období do 2024).
Pokuta 80 Eur.
 

Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 

 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Dopravní soutěž mladých cyklistů 2025 zná své vítěze

19. června 2025

Družstvo základní školy Medlov z Olomouckého kraje zvítězilo v letošním ročníku Dopravní soutěže mladých cyklistů v kategorii do 12 let. Spolu s družstvem základní školy Kravsko z Jihomoravského kraje, které skončilo na druhém místě, tak postupují do evropského finále dopravní cyklistické soutěže, které proběhne v září v srbském Bělehradě. Třetí skončila ZŠ E. Krásnohorské z Ústí nad Labem. Ve starší kategorii do 16 let vyhrálo družstvo základní školy Opatovice nad Labem z Pardubického kraje, druhé místo obsadilo družstvo základní školy E. Krásnohorské z Ústeckého kraje, bronzovou medaili vybojovala ZŠ Čáslav ze Středočeského kraje.

> více informací

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

9. června 2025

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.

> více informací

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg