Nehody na motorce nejsou jen doménou mladých řidičů. Víte, na co si dát při jízdě pozor?

27. května 2022

Zažitá domněnka, že tragické nehody na motorce jsou doménou mladých, nevyježděných řidičů, kteří zkrátka přecenili své síly, dávno neplatí. Statistiky dopravních nehod naopak ukazují, že nejproblematičtější skupinou jsou motorkáři ve středním věku. Jaké nástrahy číhají na motorkáře a na co si dát pozor i z pozice řidiče automobilu, shrnuje Besip.

„Motorkářská sezona je v plném proudu, s nadcházejícím létem, které přirozeně přináší mnohem více příležitostí k trávení času venku, je dobré si připomenout, na co si určitě dát při jízdě na motorce pozor. Od začátku tohoto roku do konce dubna na našich silnicích bohužel zemřelo již 8 motorkářů, v téměř 60 % jsou dokonce viníkem nehody oni sami. Samozřejmě to znamená, že je důležité edukovat obě skupiny, tedy nejen motocyklisty, ale i řidiče automobilů,“ připomíná Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy. Je proto určitě na místě, připomenout si rizika, která na silnici hrozí a nejčastější problémy, které mezi motorkáři a motoristy vznikají.

 

Za loňský rok zemřelo na našich silnicích při dopravních nehodách 82 motorkářů. Celkově potom u této skupiny došlo k více než 3100 nehodám. Za letošní rok (od ledna do konce dubna 2022) došlo na našich silnicích k 458 nehodám s účastí motorkářů, při kterých jich 8 zemřelo, 37 jich bylo těžce zraněno a dalších 302 jich bylo zraněno lehce.

 

Nejčastěji na motorce umírají muži ve středním věku
Dlouhodobé statistiky ukazují, že fatální nehody již nejsou doménou mladých řidičů, naopak nejčastěji na motorce umírají řidiči ve věkovém rozmezí 45-54 let, v průběhu posledních let se tato věková skupina bohužel dostává do smutného popředí. Druhou nejrizikovější skupinou jsou řidiči ve věku 35-44 let.
Téměř čtvrtinu všech účastníků dopravních nehod motorkářů za letošní rok tvoří právě starší ze zmiňovaných skupin. Ta mladší se potom na celkovém počtu letošních dopravních nehod s účastí motorkářů podílí přesně 17 procenty. V roce 2021 je statistika velmi podobná. Opět téměř čtvrtinu (24 %) všech bourajících motorkářů tvoří řidiči mezi 45 a 54 lety, 21 % potom tvoří opět řidiči ve věku 35-44 let.

 

Vždy se snažte předvídat chování ostatních na silnici
Vzhledem k tomu, že motorkáři jsou oproti automobilu vždy těmi zranitelnějšími účastníky silničního provozu, je vhodné se naučit předcházet vzniku rizikových situací. Jako motorkáři vždy počítejte s tím, že ostatní účastníci provozu neumí správně odhadnout vaši rychlost. Počítejte s tím hlavně při dojezdech ke křižovatkám nebo k vedlejším silnicím. Nechávejte si také dostatečný odstup od vozidel před vámi. Chování motorek během brzdění je jiné, a když kolona aut před vámi náhle zastaví, vy už to s největší pravděpodobností nedobrzdíte. Zvláště ve městě je také dobré počítat s tím, že vám do cesty může velmi nečekaně vstoupit chodec.

 

Řidiči automobilů musí zpozornět
Při jízdě v autě věnujte opravdu zvýšenou pozornost rozhlížení. „Nečekejte na silnici pouze stejně velký stroj, jako je ten váš. Zároveň motorky nepodceňujte, mají zvýšenou schopnost akcelerace a dojedou vás mnohem rychleji, než běžné auto,“ zdůrazňuje Neřold. Při předjíždění motorky je důležité nechat motorkáři dostatečný prostor a neobjíždět ho natěsno, motocyklista potřebuje mít dost prostoru na to, aby se mohl při jízdě vyhýbat různým nerovnostem, výmolům či překážkám.

 

Nezvládnutí zatáček jako riziko pro motorkáře
Z dopravních statistik dále vyplývá, že nejvíce motorkářů umírá při dopravních nehodách v zatáčce. Při takových nehodách zemřelo na našich silnicích od začátku loňského roku do konce letošního dubna již 42 motocyklistů a 90 jich bylo těžce zraněno. V žádném případě proto nevjíždějte rychle do zatáček, u kterých nevidíte jejich konec a nemáte přehled o tom, co se v nich děje.
Z hlediska příčin dopravní nehody se mezi ty nejtragičtější řadí, stejně jako u motoristů, nepřiměřená rychlost. Kvůli ní zemřelo na našich silnicích od loňska do letošního dubna 38 motorkářů. Druhou nejčastější příčinou je potom nedání přednosti v jízdě.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Dopravní soutěž mladých cyklistů 2025 zná své vítěze

19. června 2025

Družstvo základní školy Medlov z Olomouckého kraje zvítězilo v letošním ročníku Dopravní soutěže mladých cyklistů v kategorii do 12 let. Spolu s družstvem základní školy Kravsko z Jihomoravského kraje, které skončilo na druhém místě, tak postupují do evropského finále dopravní cyklistické soutěže, které proběhne v září v srbském Bělehradě. Třetí skončila ZŠ E. Krásnohorské z Ústí nad Labem. Ve starší kategorii do 16 let vyhrálo družstvo základní školy Opatovice nad Labem z Pardubického kraje, druhé místo obsadilo družstvo základní školy E. Krásnohorské z Ústeckého kraje, bronzovou medaili vybojovala ZŠ Čáslav ze Středočeského kraje.

> více informací

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

9. června 2025

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.

> více informací

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg