Kampaň „Nenech se ovlivnit“ cílí na alkohol a drogy u mladých řidičů

9. října 2020

BESIP ve spolupráci s Odborem protidrogové politiky Úřadu vlády startuje novou preventivní kampaň zaměřenou na prevenci řízení pod vlivem alkoholu a drog, a to především u nejmladších řidičů do 25 let. Cílem projektu je motivovat mladé lidi, kteří se účastní akcí s konzumací alkoholu a návykových látek, aby si uvědomili závažná rizika řízení vozidla pod vlivem a chránili své kamarády a blízké tím, že nebudou alkohol a drogy za volantem akceptovat.

Kampaň je zaměřena na mladé řidiče, patřící do rizikové skupiny účastníků silničního provozu a na jeden z nejrizikovějších faktorů u této skupiny – řízení pod vlivem alkoholu a drog. „Jízda z hudební akce nebo party pod vlivem návykových látek je nebezpečná hned několika faktory. Nezkušenost mladého řidiče se kombinuje s pomalou reakcí, špatným vyhodnocením situace na silnici, únavou, rozptýlením pozornosti a adrenalinovou jízdou. Chceme proto podpořit mladé lidi v tom, aby svého kamaráda či kamarádku nenechali v takovém stavu sednout za volant. Kampaň bude varovat nejen před riziky řízení pod vlivem alkoholu, ale také před dalšími návykovými látkami, jimž se dosud taková pozornost nevěnovala,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
 

Součástí kampaně je nový TV spot a dva rádio spoty, které budou vysílány od října do prosince na televizních a rozhlasových stanicích a sdíleny na webu a sociálních sítích. V další fázi, od ledna do března, bude kampaň intenzivně využívat sociální sítě. Video spoty určené především nejmladším řidičům od 15 do 25 let vyvolávají dojem, že byly natočeny z mobilního telefonu a jsou záznamem reálné situace končící dopravní nehodou. Obdobně rozhlasové spoty navozují reálnou atmosféru po dopravní nehodě a před ní.
 
Při nehodách na silnici v důsledku řízení pod vlivem alkoholu existuje 2,5krát vyšší riziko nehodovosti. U řidiče pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek dochází ke snížení pozornosti. Řízení pod vlivem návykových látek považuji za vysoce nezodpovědné a stejně tak i neohleduplné vůči okolí. Jsem proto moc ráda, že se tuto kampaň upozorňující na rizika jízdy pod vlivem podařilo zrealizovat. Je potřeba, abychom více upozorňovali na negativní důsledky tohoto konání, které mohou být fatální či jsou v mnoha případech celoživotní," říká národní protidrogová koordinátorka Jarmila Vedralová.
 

- Vinou mladých řidičů do 24 let bylo v roce 2019 usmrceno celkem 84 osob, dalších 272 osob bylo těžce zraněno. Z toho 13 % nehod s těžkým zraněným a 5 % nehod s úmrtím zavinili mladí řidiči pod vlivem alkoholu a návykových látek.

- Nejvíce osob u nehod zaviněných mladými řidiči bylo usmrceno mezi sobotou 23h a nedělí 4h.

- Mladí řidiči do 24 let zaviní každoročně kolem 10 tisíc nehod.

- Řízení pod vlivem alkoholu je samo o sobě závažným porušením nejen zákona o silničním provozu, ale i významným aktem ohrožení bezpečnosti samotného řidiče, spolujezdců i dalších účastníků dopravního provozu. 

- Konzumace alkoholu zvyšuje o 24 % pravděpodobnost těžkého zranění a o 32 % pravděpodobnost smrtelného zranění

- Výsledky výroční zprávy Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti hovoří o tom, že nejčastěji užívanou nelegální drogou na území České republiky jsou konopné látky (26,2%), následované extází (5,3 %), halucinogenními houbami (3,5 %), pervitinem (2,0 %) a kokainem (1,3%).

- Ze studie ESPAD zaměřená na studenty středních škol, vyplývá, že v posledním roce užilo alkohol 94,5 % dotázaných

- Zkušenost s užíváním nelegálních drog za posledních 12 měsíců, uvedlo 25,5 % žáků středních škol. Nejčastěji se jedná o zkušenost s konopnými látkami (24,4 %) a extází (3,7 %)

- Zkušenosti s ostatními nelegálními drogami uvádí přibližně 2-3 % žáků.

- Z výsledků dotazníkové studie příznivců elektronické taneční hudby, která byla realizována na území České republiky, vyplývá:
  1. 37 % účastníků někdy řídilo pod vlivem konopí
  2. 28 % dotázaných, někdy řídilo pod vlivem alkoholu
  3. 17 % respondentů uvedlo, že někdy řídili pod vlivem amfetaminu a 10 % pod vlivem pervitinu.


Tato zjištění poukazují na skutečnost, že vedle konzumace alkoholu je u této konkrétní skupiny zvýšené riziko řízení pod vlivem dalších návykových látek. Často přitom může jít o kombinaci alkoholu a některé z drog.


Vliv alkoholu na řidičské schopnosti


Alkohol ovlivňuje řadu psychomotorických funkcí. Způsobuje  prodloužení reakční doby, nepřesné vedení vozidla v jízdním pruhu, problémy s udržením pozornosti. V kombinaci s užitím drog nebo únavou jsou tyto účinky ještě intenzivnější.
 
Alkohol za volantem také zvyšuj agresivitu při řízení a přeceňování řidičských schopností. Vedle toho způsobuje tzv. „tunelové vidění“. To znamená, že zorné pole řidiče se při zvyšující se hladině alkoholu v krvi snižuje a řidič je schopný čím dál tím méně vnímat celý prostor před sebou. Jestliže střízlivý řidič je schopen vnímat celý prostor, řidič s 0,8 promile v krvi již necelé tři čtvrtiny prostoru a řidič s 1,8 promile v krvi již necelou třetinu. Je potřeba si uvědomit, že i když opilý řidič pojede pomalu, jeho zorné pole je snížené, a to je zdrojem potenciálních konfliktů i závažných dopravních nehod.
 

Vliv nelegálních drog na řidičské schopnosti 

 

Po požití kannabinoidů (např. marihuana) dochází u řidičů mimo jiné k prodloužení reakčního času, zvýšené únavě a zhoršené koordinaci pohybů. Řidič se hůře koncentruje, mění rychlost vozidla, chybně reaguje na chování ostatních řidičů, hůře vnímá barvy signálních světel a neadekvátně reaguje na vjemy z okraje zorného pole. Studie jízdy na simulátoru ukazují, že škodlivé účinky se uplatňují při řízení zejména u vysoce automatizovaných činností. Naproti tomu složitější úkoly, které vyžadují vědomou kontrolu, jsou ovlivněny méně.

Projevy užití metamfetaminu (např. pervitin) a MDMA (např. extáze) při řízení vozidla patří riziková jízda bez zábran, překračování povolené rychlosti, nerespektování silničních pravidel, přeceňování vlastních schopností, nervozita, neklid a podrážděnost. Po odeznění akutní fáze je patrný dramatický pokles výkonu, tělesné vyčerpání a depresivní stavy. Způsob jízdy poté odpovídá únavě: pomalá, případně měnící se rychlost, obtíže při udržování přímého směru jízdy.

Užití kokainu při řízení motorových vozidel se projevuje výrazně rizikovým stylem jízdy se současným přeceňováním vlastních schopností. Příznačný je neklid, nepozornost, zvýšená citlivost na oslnění, zvýšená agresivita.

Vlivem užití opiátů dochází k celkovému útlumu organismu,  apatii, snížené schopnosti koncentrace, zpomalení motorických projevů a prodloužení reakčního času. Při řízení motorového vozidla se indikace projevuje odchylkami od přímého směru jízdy, popudlivostí a případnou bezohledností k ostatním účastníkům dopravního provozu. 
 

Řízení pod vlivem alkoholu či nelegálních drog u mladých řidičů 

 

Specifikem mladých řidičů jsou tzv. diskotékové jízdy, kdy skupina mladých lidí, často pod vlivem alkoholu nebo návykových látek, využívá k návratu z noční zábavy motorové vozidlo jednoho z přítomných kamarádů. Pravděpodobnost toho, zda řidič pojede pod vlivem alkoholu, určuje míra osobní známosti s ostatními členy skupiny a riziko nehody se zvyšuje, pokud má řidič spolucestující stejné věkové skupiny.
 

Analýza nehod 

 
Tendence k řízení pod vlivem alkoholu či drog mají častěji mlad ířidič mužského pohlaví.
 

 

Užívání návykových látek při řízení je přibližně rovnoměrně zastoupené mezi jednotlivými věkovými skupinami.

Poměr mladých řidičů, kteří před jízdou užili alkohol, a počtem řidičů pod vlivem drog, výrazně převažuje vliv alkoholu. Většina řidičů, u kterých byla prokázána konzumace alkoholu či nelegálních drog, kolidovala ve dne. Mladí řidiči častěji požili alkohol či nelegální drogy před jízdou v noci.
 

Z analýzy typu dopravních nehod mladých řidičů pod vlivem alkoholu a nelegálních drog je zřejmá vyšší pravděpodobnost, že řidič havaruje sám bez střetu s jiným vozidlem. (Nejtěžší následky má typicky srážka s pevnou překážkou, například stromem.)



U mladých řidičů, kteří před jízdou požili alkohol či nelegální drogy, je výrazně vyšší podíl jízd se spolujezdci, oproti situaci, kdy mladý řidič nebyl pod vlivem těchto látek.

Video a rozhlasové spoty jsou k dispozici zde:



Radiospot „Nenech se ovlivnit“ 1
Radiospot „Nenech se ovlivnit“ 2

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona