Bezpečnostní pásy

10. listopadu 2017

Stále ještě máte ve svém okolí někoho, kdo na otázku „Proč se nepřipoutáš?“ reaguje slovy: „Spoléhám na airbag.“ nebo „Na ten kousek?“případně „Vždyť sedím vzadu!“ Zkuste je upozornit, že jejich život je Vám ukradený, ať ale neplýtvají tím Vaším!

Používání bezpečnostních pásů u řidičů a spolujezdců na předních sedadlech už v dnešní době můžeme považovat za celkem rutinní záležitost. Své životy si tímto způsobem chrání okolo 90 % z nich mimo obec a o něco méně v obci. Avšak spolujezdci na zadních sedadlech stále ještě nepochopili, že svým nepřipoutáním ohrožují nejen sebe, ale především ostatní cestující ve vozidle. Pásy používá pouze 50 – 60 % z nich.

V porovnání s rokem 2005 (před zavedením bodového systému) vzrostlo používání zádržných systémů hlavně u dětí (o více než 50 %)1)

Co se přesně děje s nepřipoutaným člověkem ve vozidle?

Je zbytečné složitě rozepisovat každou milisekundu nárazu. Velmi jednoduše lze následky popsat i jednoduchým příkladem. Při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant v padesátikilometrové rychlosti (bez zapnutých pásů) je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Náraz hrudníkem na volant znamená zlomeniny žeber, poškození životně důležitých orgánů, vnitřní krvácení, zlomeniny stehenních kostí nebo pánve.

Co říkají crash testy?

Statistiky v tomto směru potvrzují i výsledky testu TÜV SÜD Safety Day 2008, při kterém se porovnával náraz do pevné překážky (do boku stojícího vozidla nižší střední třídy a stáří šesti let) s připoutanou a nepřipoutanou posádkou. Do tohoto vozu narážela Škoda Octavia II RS rychlostí 50 km/h. V octavii byly usazeny čtyři figuríny reprezentující dva dospělé připoutané bezpečnostními pásy a dvě děti, které byly připoutány do řádně usazených dětských autosedaček. Mladší dítě sedělo v protisměru a starší ve směru jízdy. Náraz způsobil odpálení čelních airbagů octavie, které ve spolupráci s bezchybně fungujícími bezpečnostními pásy s předepínači a omezovači tahu spolehlivě ochránily dospělé pasažéry i děti.

Jak dopadl náraz při stejných podmínkách, ale s nepřipoutanou posádkou? Z videí, naměřených výsledků, ale i letmého pohledu na vůz po nárazu bylo jasné, že nepřipoutaná posádka měla výrazně nižší šanci na přežití. Zatížení hlavy nepřipoutaného řidiče narostlo zhruba šestkrát a u dětí se jednalo až o desítinásobný nárůst zatížení hlavy.

Moderní zádržné systémy jsou navrženy tak, aby efektivně fungovaly jako celek, proto airbag bez pásů může spíše uškodit než pomoci.

Nepřipoutaný vzadu se může stát vrahem ostatních

Ze saňového testu2) společnosti TÜV SÜD Auto CZ vyplývá, že nepřipoutaný cestující na zadním sedadle vystavuje nebezpečí nejen sebe. Už při nárazu v padesátikilometrové rychlosti může ohrozit také život cestujících na předních sedadlech. Zadní figurína při simulované nehodě vozu vylétla prudce dopředu a její náraz do sedačky řidiče byl natolik silný, že zdeformoval opěru sedadla, a tím zásadně ovlivnil biomechanické zatížení řidiče během nárazu. Člověk sedící na řidičově sedadle by měl po nehodě díky neukázněnému spolujezdci na zadním sedadle velmi vážně poraněnou hlavu a krk. Těžké následky by si odnesl také jeho hrudník a páteř.

Figurína na zadním sedadle představovala dospělého člověka, nicméně ještě horší nebezpečí hrozí například volně se pohybujícím dětem. Ty může totiž náraz vymrštit z automobilu ven.

Kdo má s používáním bezpečnostních pásů největší problém?

Z výzkumu3), který provedlo Ministerstvo dopravy – BESIP, vyplývá, že to byli z 91 % muži a jen z 9 % ženy. Co se týče značek vozidel (vztažených k počtu registrovaných vozidel dané značky v Centrálním registru osobních vozidel), jednalo se nejčastěji o řidiče Mercedesu, Audi a BMW.

Na co si dát pozor!

Přehled o účinnosti bezpečnostních pásů orientačně udává tabulka vpravo. Podmínkou jejich správné funkce je vždy správné použití, proto je potřeba dávat pozor na následující prvky:

  • Pás by měl být upevněn přes rameno a hruď, rozhodně ne přes krk.
  • Pod pásy nepatří tvrdé a ostré předměty. Při kolizi by vám mohly způsobit velmi vážná zranění.
  • Účinnost bezpečnostního pásu na předním sedadle se při kolizi snižuje, pokud spolujezdec na zadním sedadle není připoután - může smrtelně zranit cestující na předních sedadlech!

Druh srážky

Účinnost bezpečnostního pásu 
řidiče osobního vozu

Čelní

43 %

Boční

39 %

Zezadu

49 %

Převrácení

77 %

Zdroj: ETSC

Ještě je důležité vědět o airbagu, že…

  • airbag sám o sobě nejenže před zraněním neochrání, ale při nezapnutých pásech může i zabít,
  • airbag je pouze doplňkem bezpečnostních pásů a bez nich může být ještě nebezpečnější, než kdyby v autě vůbec nebyl,
  • má za úkol pouze vytvořit ochranný prostor mezi hlavou cestujícího a deformující se kostrou automobilu,
  • nafukuje se velmi rychle a razantně (kolem 0,1 sekundy).

Ze zákona vyplývá…

Není třeba již připomínat, že použití bezpečnostního pásu vyplývá i ze zákona o silničním provozu (zák. č. 361/2000 Sb.), a to nejen pro řidiče, ale i pro přepravované osoby, protože neznalost zákona neomlouvá. V autobusu vybaveném bezpečnostními pásy je vyžadováno poučení přepravovaných osob o povinnosti připoutat se alespoň piktogramem. 
 


1) Zdroj: Observatoř, CDV
2) Vehicle Safety Day 2006 – Nepřipoutaný pasažér představuje smrtelné nebezpečí
3) Analýza z oblasti používání zádržných systémů (bezpečnostních pásů) u řidičů v Hlavním městě Praze

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona